onsdag 16 mars 2011

Kokosmums

Kokosmums är ju bara så goda och inte är det ju så mycket jobb om man slipper hålla i elvispen hela tiden vill säga.


4 ½ dl socker
3/4 dl florsocker
1 äggvita
1 ½ dl vatten, kallt
1 ½ msk gelatinpulver
1 ½ dl vatten, kokhett
Garnering:
500 g kokos
1 msk kakao

Blanda ihop socker, florsocker, äggvita och det kalla vattnet i en bunke.

Rör ut gelatinpulvret i det kokheta vattnet och tillsätt sedan i sockerblandningen.

Vispa allt med elvisp eller assistent 20-30 minuter.

Blanda kokosflingorna och kakaon och strö ut endel av det i en liten långpanna. Bred ut smeten över kokosen. Strö över kokos över smeten. Spara lite för att doppa kanterna i. Ställ kallt att stelna.

Skär i rutor och doppa sidorna i kokosen. Förvara svalt.

20 kommentarer:

Carolina sa...

De är ljuvligt goda och såå lätta att göra, men för att slippa handkramp så är jag såå lycklig över min kitchenaid som gör jobbet åt mig ;-)

mumsfillibaba sa...

Oj, vad gott! Trodde knappt det gick att göra sådana själv!!

Cupcakesfluffan sa...

Kokosmums är så gott, var många år sedan jag gjorde det sist

Katarina sa...

De här ser supergoda ut :)

NorbergsBlogg sa...

Åhh vad gott, jag gjorde kokosmums med en gång och dom blev super goda ;)

Anna sa...

Såna bakade jag och min bästis när vi skulle ha disko för att vi fyllt 10, det är ju bara 17 år sen snart... snacka om att jag blev nostalgisk nu. Måste nog ringa min gamla bästis snart ;-)

Anonym sa...

Åh vad sugen jag blev, sådana här gjorde vi ofta när jag var liten. Vad glad och sugen jag blev.

kram
Lottzy

Louise´s Spis sa...

Det där var länge sedan jag gjorde! Men det är ju så gott!

Hanna sa...

Detta har jag aldrig testat men det ser väldigt läckert ut! Är det skummigt inuti? :)

Helena Ljunggren sa...

Nu är det sådär gott här igen! Sånna där skulle jag kunna trycka i mig i ett kör :)

kvinna sa...

Ser rättegott ut! Det ska jag definitivt prova att göra.

Caramel sa...

En av mina favoriter att göra, minimalt med ansträngning men mycket nöjda miner hos dem som smaskar.

Tips på variation! Blanda i lite gul hushållsfärg och citronarom och skippa kakaon till kokosen!
Eller droppa i lite pepparmyntsolja och röd hushållsfärg, ger lite känsla av polkagris!

Önskar en trevlig dag!/Caramel

Barbro sa...

Kikar in och saknar dig... Trevlig Valborg!

yasemin sa...

Ja det låter och ser för gott ut.

Småländskan sa...

Saknar allt din blogg och dina uppdateringar :)

Klara sa...

Länge sedan man såg några nya recept nu.. vad kan det bero på? :) Mysig blogg förresten!

Maria sa...

ah, såå himla gott!

SwedishCorner ~ DownUnder...Pernilla sa...

... minns dessa från skoldiscon på 80-talet :)

Kram från Australien♥

Sweet Passion sa...

Mums,ja älskar dessa,hur länge som helst jag åt dessa.

Caisa-Britt Ericsson sa...

Hej och tack för receptet!
Dessa gjorde jag så ofta förr.
De gick åt i ett nafs!
Jag ska flanera runt i bloggen lite mer nu...och jag kommer igen.

Så mycket gott som du bjuder på.
Kram :)