söndag 29 mars 2009

Pers Schwarzwaldtårta

Idag fyller min pappa år så då passade jag på att baka en tårta till kalaset. Schwarzwaldtårta är ju en fantastiskt god tårta och detta receptet är verkligen ett toppenrecept, till och med min mamma som inte är mycket för tårtor tyckte att den var så god att hon tom tog om.

Receptet kommer från Recept.nu.

10 bitar

Bottnar:
3 dl hasselnötter
4 dl florsocker
3 äggvitor
Fyllning och garnering:
300 g blockchoklad
5 dl vispgrädde
1 dl vaniljkräm

Mal eller mixa nötterna och blanda dem med florsocker. Vispa äggvitorna till ett riktigt hårt skum och vänd försiktigt ned i nötblandningen.
Rita upp tre rundlar, ca 18-20 cm i diameter på bakplåtspapper.

Bred ut smeten på dem och grädda mitt i ugnen cirka 15 minuter i 150°. Lossa bottnarna omedelbart med en vass kniv. Låt svalna på plåten. Jag tyckte inte det funkade att skära loss dom med en vass kniv, så jag väntade tills dom svalnat något, vände på bottnarna och drog sedan försiktigt loss bakplåtspappret.

Smält blockchokladen i vattenbad. Häll ut hälften i ett tunt lager på bakplåtspapper och låt den nästan stelna. Sporra eller skär ut fyrkantiga bitar till garnering.
Vispa grädden. Blanda hälften av grädden med resten av den smälta chokladen och vaniljkrämen.

Lägg samman bottnarna med ett lager av choklad/vaniljgrädden och ett lager av bara grädde. Spara grädde till att spritsa runt om tårtan till garnityr. Stick i chokladrutorna och pudra över kakao

8 kommentarer:

FULLY VEGAN sa...

Det såg verkligen gott ut!

Växelhäxan från norrland sa...

Den såg inte heller tokigt ut, kan tänka mig att man vill ta en bit till.

Barbro sa...

Oj, vad mycket gott du har här!

*tar en bit till*

Fias kastruller sa...

Den ser verkligen riktigt smaskig ut! Tänkte faktiskt baka den till min pappa också för han älskar nötter och choklad men det blev en annan. Kanske nästa år eller varför inte farsdag?? /Sofia

lindasmat sa...

Det såg inte så illa ut det där heller. Kul att du hittade till min blogg, och jag kikar nog in på din fler gånger i framtiden! Mvh Linda

SKOGSHUSET sa...

Tårta är gott och denna såg verkligen proffsig ut! Hittade hit idag via Kalasgott och dina "kreationer" ser jättemumsiga ut allihop!

Leila bakar.... sa...

ser riktigt proffsigt ut! =) duktig du är!

Cutecake sa...

Uunderbart med Schwarzwaldstårta om än svårstavad, haha. Men good, du ser ut att ha lyckas riktigt bra! Hälsningar /Cutecake