fredag 1 januari 2010

Minivästerbottenpajer


Då var det dags för 2010 års första inlägg här i bloggen. Först vill jag börja med att önska er en god fortsättning på det nya året och jag hoppas ni hade det riktigt bra igår. Själva hade vi det bra, med trevligt sällskap och god mat en hel del spelande av wii sport och Super Mario Bros. Nu har vi precis kommit in i värmen efter någon timme med pulkaåkning.


Förrätten igår blev minivästerbottenpajer, riktigt goda med spröd botten av filodeg.

6 pers

3 filodegsark
flytande margarin
1 hg rökt skinka, hackad
½ röd lök, hackad
ca 1 dl västerbotteost eller annan valfri ost, riven
2 ägg
2 dl standardmjölk
salt och peppar

Sätt ugnen på 200°.

Smörj 6 stora muffinsformar med flytande margarin. Lägg ut ett ark med filodeg i taget och pensla arken med flytande margarin och vik ihop arket. Dela det på mitten och tryck ut en del i en muffinsform, fortsätt och gör likadant med alla arken. Låt det gärna hänga över lite av degen utanför formen.

Vispa ihop äggen och mjölken och krydda med salt och peppar. Rör ner skinka, lök och ost.

Fördela äggstanningen i formarna. Ställ in plåten med formarna lite under mitten av ugnen. Grädda 15-20 minuter tills stanningen stannat. Blir filodegen lite för mörk så lägg över en folie dom sista minutrarna.
Ta ur pajerna ur formarna vid serveringen.

11 kommentarer:

Helena sa...

God fortsättning på det nya året! (Jag tycker jättemycket om Super Mario Bros, 3:an är min favorit :-)

Marie//Tekla Maräng sa...

Så mumsigt med små västerbotten pajer.
God fortsättning på 2010!
Kram:)

Ullis/Leva på landet sa...

Tänkte att jag skulle prova sonens wii men har inte kommit så långt, men nu blev jag sugen att göra det.


God fortsättning på det nya året!
Kram Ullis

Kryddburken sa...

Åh det låter otroligt gott med den varianten på vb-paj! Måste jag prova vid tillfälle! Hoppas allt varit toppen för er över nyåret och att ni firat riktigt ordentligt! Önskar dig allt gott och en god fortsättning och så hoppas jag självklart att vi får fortsätta följas åt under ännu ett matbloggar-år! Kram från mig!

Camilla K sa...

God fortsättning till dig också Jessica!

Er meny verkade helt suverän..och härligt med portionspajerna! Västerbottenpaj är ju SÅÅ gott!

Kramar från Camilla i Motala

Anonym sa...

Åh de här pajerna låter ju helt underbart goda! Ska helt klart prövas som förrätt här hemma :-)
God fortsättning!

Marias Kakburk sa...

Tack snälla, detsamma till dig!:)

Martina sa...

Gott Nytt År på dig. Wii låter himla kul, önskar jag hade ett själv :-)

Kalasgott sa...

Vilket härligt nyår ni verkar ha haft med den läckra menyn! Dessa pajer får mig nästan att tappa hakan så goda som de ser ut!!

God fortsättning Jessica! :)
Kram, Jennie.

Malin sa...

Västerbottenpajer är ju så himla gott och jag älskar allt i mini-format (så man kan ta flera gånger med gott samvete). En av killarna hade med sig en jättegod Västerbottenpaj till vår nyårsmiddag iförrgår, alltid lika gott.

Tack det samma och god fortsättning! :)

Tina sa...

Mums.. VB-osten är en klar favorit här och dina "minisar" såg jättegoda ut. Jag hade Vb:n i mina potatisbakelser p¨å nyår de sätter lite sprätt på maten ;)