tisdag 13 april 2010

SMördegsrullar med ost- och skinkfyllning

Jättemumsiga rullar som passar lika bra som förrätt, tilltugg eller huvudrätt. Dessutom är dom lika goda varma som kalla.

6 rullar

1 pkt frysta smördegsplattor (6 st plattor)
150 g rökt skinka, hackad
1 tomat, tärnad
100 g fetaost, tärnad
10 cm purjolök, finhackad
2 ½ dl crème fraiche
½ ask philadelphiaost
2 msk chilisås
salt
grovmalen svartpeppar
ägg till pensling

Blanda skinka, tomat, fetaost, purjolök, fetaost, créme fraiche och chilisås. Krydda med salt och peppar.

Kavla ut smördegsplattorna något och bred på philadelphiaosten och häll fyllningen som en sträng på ena långsidan och rulla ihop. Lägg rullarna på en bakpappersklädd plåt. Pensla med ägg.

Grädda rullarna i mitten av ugnen på 225° tills dom fått fin färg, cirka 10-15 minuter.

Servera med en god sallad i stora eller små bitar beroende på om det är förrätt eller huvudrätt.

13 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Tack för det tipset skall provas och tas med ut på pic-nic lite längre fram i vår.
Ha det gott:)

Ps vad sugen jag blev på svenska jordgubbar när jag såg ditt inlägg lite längre ner.

Anonym sa...

Mums..ser jättegott ut och bra tips. Man kan ju ha i vad som ex svampstuvning, tacofär, kyckling mm!! Ett recept till som sparas:)
Ha det så bra!!
kram
Birran i Hörby, Skåne

Fånga dagen sa...

Du det vinet lät spännande. Fick en känsla av att det skulle passa en varm sommardag i solen eller skuggan naturligtvis.
Och goda maträtter som vanligt bjuder du på. Har du gjort någon kokbok än?
Kram Lena

Växelhäxan från norrland sa...

Det där måste ju ha blivit hur gott som helst..

Pernilla sa...

tack så mycket :)

åh, smördeg. jag har fått nån slags hang-up på smördeg på sistone, kan knappt titta på wienerbröden på jobbet för jag blir så sugen och annars dagdrömmer jag om smördegspiroger fyllda med ost. så det här receptet kanske testas på här hemma snart!

Anna sa...

Men å va gott! Vi åt smördegsinbakad fläskfilé i helgen o det är ju också så himla gott!

Tulipan´s bakverk sa...

åhh vad gott detta såg ut.. jag har två paket smördegsplattor i frysen som jag inte har kommit mig för att använda... möjligen att man skulle röra ihop något gott :)

Mor-Mia sa...

Det här verkar ju bara såå gott!

Malin sa...

Älskar allt som kan bakas in i smördeg och detta måste jag prova, mums!
Ha en trevlig onsdag!

I Nadjas kök sa...

mums säger jag bara! När kan jag komma över o få en smakbit?

Daniella - BakeCake sa...

Dom där såg riktigt goda ut! En sån där skulle inte sitta helt fel just nu! ;)
Ha det bra! Kram Daniella - BakeCake

Loulas Kök sa...

Det där ser ju så otroligt gott ut! bara måste prova. Älskar smördeg, mums!

Kul att höra att du också har Nikon 3000! köpte ett standard objektiv men märker att jag behöver komma närmare. Har du mellanringar? eller byter du objektiv?Får jag lov att fråga om du använder extrablixt?

Om du har tid att svara får du gärna maila mig i stället om det funkar bättre för dig.

/Louise

Helena sa...

Åh vad gott! Nåt sådant här har jag nog aldrig tillagat. Smaskigt! Och tips på förrätter kan man ju aldrig få för många av, det behövs alltid! Kram!