onsdag 25 maj 2011

Kycklingkebabrulle med kebabsås

Här kommer ett litet livstecken och en mycket god kycklingkebabrulle. Gissar att en hel del av er blir lite glada nu när det äntligen kommer ett nytt inlägg, saknar verkligen bloggen men samtidigt har det varit lite gott att ha en bloggpaus eftersom tiden inte har räckt till och för att min inspiration helt enkelt inte har varit på topp, hoppas att den infinner sig snart igen.



Nu till rullen, som är så god och faktiskt enkel att göra hemma, för att inte tala om kebabsåsen, mumma säger jag bara. Vill man inte göra en rulle funkar ju köttet lika bra till pommes eller mos.



4 pers

ca 500 g kycklingfilé
Marinad:
½ dl matolja
1 vitlöksklyfta
1 msk sambal oelek
ca 1 tsk färsk oregano
ca 1 tsk timjan
½ tsk mald spiskummin
salt och peppar
1 msk citronsaft

Kebabsås:
1 dl majonnäs
1 dl creme fraiche
½ dl chilisås
1 krm paprikapulver
salt och grovmalen svartpeppar
1 tsk persilja
1 tsk dragon
1 tsk kebabkrydda
lite cayennepeppar
1 tsk citronsaft

Tillbehör:
4 libabröd
isbergsallad
tomat
gurka
rödlök

Sätt ugnen på 200°. Lägg 2-3 träspett i lite vatten.

Blanda ingredienserna till marinaden.

Skiva kycklingen riktigt tunt och rör ner det i marinaden, låt det stå och dra i nån timme.

Trä sedan upp dom tunna skivorna tätt på spetten. Lägg på galler över en ugnsform. Stek i mitten av ugnen i ca 30 minuter.

Ta ut och låt vila några minuter. Lägg spetten på en skärbräda och skär sedan strimlor från spettena.

Kebabsåsen: Blanda alla ingredienser i en skål. Tänk på att måtten inte är exakta så smaka er fram.

Lägg libabröden på tallrikar och lägg på ordentligt med sallad, gurka, rödlök, tomat, kycklingen och sist kebabsåsen. Rulla ihop till en rulle.



Det är något som bråkar med mig så jag loggas ut så fort jag försöker redigera inlägget, provar senare för nu är inlägget väldigt utdraget.

27 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Så gott, måte allt ta och testa att göra egen kycklingkebabrulle

mumsfillibaba sa...

Välkommen tillbaka på tillfälligt besök. Rullen ser o låter kanongod ut!!

Unknown sa...

Ääääntligen! Som jag har längtat efter ett nytt inlägg!

Sannas Goda sa...

De ser jättegott ut! De måste ja testa att göra någon gång!

Frostrosor sa...

Hurra för ett nytt inlägg! Jag har också saknat inläggen!

Helena Ljunggren sa...

Precis en sån där skulle jag kunna ta till kvällen, riktigt gott ser det ut att vara :)

Katrin sa...

Ser gott ut, här är en till som längtat efter ett nytt inlägg! Men förstår att insperationen ibland försvinner och hoppas att du snart är tillbaka på banan igen:)

Tok-Mia sa...

Det här receptet får det att vattnas i munnen. =)
Men jag måste få fråga ang tillagningen av kycklingen. Ska man skära den i strimlor, sätta den på spett efter marinering. sen steka i ugn i 30 minuter(!) Och sen skära strimlor igen? Jag får det inte att gå ihop. 30 minuter är lång tid även för en hel kycklingfilé, så min fråga är egentligen hur ska resultatet tänkt att vara.

Hallon & Blåbär sa...

Tok-Mia: Du ska inte strimla först utan skiva filéen i tunna hela skivor. Dessa skivor trär du efter marinering upp på spett så dom sitter riktigt, riktigt tätt. Sedan kör du dom i ugnen. Efter det lägger du spetten på skärbrädan och strimlar köttet. Lite samma tänk som kebabsurran man ser på pizzerior. Jag vill gärna ha mina strimlor näsran lite knapriga, men vill du kan du ju korta tiden något.

KarinW sa...

Härligt att du är tillbaka!
Smarrig rulle också, jag ska nog testa din kebabsås framöver för sådär har inte jag blandat. Ha det fint i helgen!

annamis sa...

Mums!
Och trevligt att du är tillbaka.

Karin sa...

Sånt bröd har jag sett i affären men inte riktigt fattat vad det varit. NU vet jag :-)

Mårtenssons kök sa...

Trevligt att se/höra från dej igen, klart vi blir glada!
Kebabsåsen lägger vi på minnet, helt klart.

Ulrika sa...

Perfekt kvällsmat på sommaren! Fixa ihop inne och ta med och äta ute på altan! Tack för receptet! Och hoppas på fler vad det lider =)

Trevlig sommar!!!

Ullis/Leva på landet sa...

Ser så smarrigt ut. Det passar utmärkt så här på sommaren.

Önskar dig en riktigt skön midsommar!
Kram Ullis

Sweetness Blue sa...

saknar dig <3

Ann-Sofi sa...

Jag åt kyckling idag och varför gjorde jag inte som du??? Det ser ju underbart gott ut!

Växelhäxan från norrland sa...

Hej på dig!
Hoppas allt är bra med dig, saknar dig här i bloggvärlden.

TinaGustafsson.com sa...

Som du kanske ha sett så har min matblogg (Tina´s Mat) flyttat till www.tinagustafsson.com och jag har länkat till din blogg på denna sida http://tinagustafsson.com/bloggar-med-matinspiration/

Känner du för att länka tillbaka så får du gärna göra det :-)

För att vara säker på att inte missa något smarrigt recept så kan du Gilla denna sida http://www.facebook.com/#!/pages/TinaGustafssoncom/192531110782439?sk=app_206747196050374

Ha det bra så hörs vi bland alla receptinlägg :-)

Småländskan sa...

Saknar dina uppdateringar enormt :(

Anonym sa...

mer aktivitet nu tack. vill se något i stil med följande:

http://bryntsmörtillsdudör.se/?p=51 <-- smörstekt sockerkaka

Bella sa...

Oj, så otroligt gott det där såg ut. Det måste jag testa göra! :)

Anonym sa...

Hej! Längtar du också efter julen? Besök då min julblogg! Där kan du nu delta i en utlottning om två biljetter till IKEAS julbord! :) Varmt välkommen in! http://lisasvinterland.blogspot.com

Åsa sa...

Åhhhh måste måste måste göra till helgen. Så galet gott ut...

Javad Amini sa...

Det där måste jag prova! Ser supergott ut!

Gitte Liljekvist sa...

Hm.. gott :)

http://gittesgreenliving.gili.se/

<3

Camillasrum sa...

Oj vad smarrigt, det måste jag prova. Trevlig helg!