söndag 6 juni 2010

Semper Småfolk

Semper har lanserat en helt nytt matkoncept som dom kallar "Småfolk". Det är mat till barn mellan 3-6 år. Först ut så lanserar dom 11 nya mellanmålsprodukter.

Småfolksprodukterna är märkta med No Junk och det innebär att inga onödiga tillsatser och inget tillsatt salt eller socker. Dessutom är produkterna KRAV-märkta.

Dessa är produkterna:
ABC-kex
Djurkex
Riskaka, äpple
Riskaka, naturell
Morotsstix
Majspuffar
Djungelsmoothie
Äppledryck
Russin
Squeezy, päron, banan, jordgubb
Squeezy, päron, banan, kiwi


Vi fick prova Abc-kex, riskaka äpple och russinen.

Jag gillar konceptet just för att mellanmål inte är så lätt att variera med nyttigheter. Dessutom tycker jag att förpackningarna praktiska och lätta att ta med.

Smaken då!?!

Abc-kexen var väl helt ok tyckte barnen, dock inget man kanske går och längtar efter att få stoppa i sig.
Betyg: 3/5

Riskakan med äpple var ingen hit alls, tyvärr. Barnen ratade dom helt och det förstår jag för jag fick inte heller ihop smakkominationen riskaka, äpple och kanel.
Betyg: 1/5

Russinen fick toppbetyg av barnen som glatt mumsade i sig dom.
Betyg: 5/5

Här hittar mer info om Småfolk.

Bilden är lånad av Semper.

2 kommentarer:

Anonym sa...

du har skrivit att det är för barn mellan 3-6 år men de stämmer inte riktigt för det är från 1 år :)

Hallon & Blåbär sa...

Anonym: I pressmeddelandet jag fått står det att matkonceptet Småfolk är riktat till barn mellan 3-6 år. Sedan har jag sett att dom på paketen inte rekommenderar det till barn under 1 år. Men det är nog helt enkelt så att barn över 1 år kan ju äta det mesta och kan ju äta dessa produkter, även om det verkar som (står i pappren) att målgruppen är barn 3-6 år.