tisdag 7 september 2010

Kycklingpaj med tomat- och baconsallad

En god paj med en ännu godare tomatsallad. Galet gott att använda knaperstekt bacon i tomatsalladen.

5-6 pers

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
½ tsk salt
3/4 dl olja
½ dl vatten
Fyllning:
1 grillad kyckling
1 röd lök, hackad
ca 200 g grillad paprika på burk, skuren i bitar
2 ½ dl matgrädde
1 dl creme fraiche
3 ägg
1 dl riven ost
salt och peppar
Tomat- och baconsallad:
1 pkt bacon, strimlat
ca 20 cocktailtomater, gula och röda, skivade
½ röd lök, finhackad
1 msk olja
1 msk rödvinsvinäger
salt och peppar

Sätt ugnen på 175°.

Pajdeg: Blanda alla ingredienser till degen och låt vila kallt i ca 30 minuter.

Bena ur kycklingen och strimla köttet i lagom stora bitar. Skär löken och paprikan.

Tryck ut pajdegen i en pajform och förgrädda pajskalet i 10 minuter. Ta ut skalet och fördela kycklingen, paprikan och löken i skalet.

Vispa ihop grädde, creme fraiche, ägg och riven ost. Smaka av med salt och peppar. Häll äggstanningen över pajen och grädda mitt i ugnen tills den fått fin färg, ca 25 minuter.

Tomat- och baconsallad: Knaperstek baconet och låt det rinna av på hushållspapper. Blanda alla ingredienserna till salladen.

Servera pajen med tomatsalladen.

11 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Vilken god paj, den måste jag testa

vanilla sky sa...

Bacon i sallad har jag aldrig provat, men låter ju urgott!

Ias matblogg! sa...

Mmm älskar knaperstekt bacon i tomatsalladen!!

Växelhäxan från norrland sa...

Vad gott det såg ut.

bakmammorna sa...

men vad läckert med bacon och tomater- det har jag aldrig provat men måste göra!!

Gottegrisen sa...

Låter riktigt gott! Paj gör jag alldeles för sällan! Och salladen låter ju super!

Helena S sa...

Bacon är ju gott till ALLT, så jag kan tänka mig att en smaskig tomatsallad bara blir ännu smaskigare med bacon i. Allt blir bättre med bacon! :-)

Filibabba sa...

ja det låter verkligen gott med bacon i salladen! mums! =)

Hanna sa...

Bacon i tomatsallad!? Låter ju supergott!!

Malin sa...

jag gjorde denna paj igår.
Jättegod! Och baconsallden till var kanon.
Denna blir det mååånga gånger till här hemma.

Hallon & Blåbär sa...

Malin: Kul att du gillade pajen och baconsalladen =)