onsdag 25 februari 2009

Schweizare med pepparsås


Idag tillbringade vi förmiddagen på Nossebro marknad, denna månaden är ju en av dom mindre, så det var ju inte så många knallar. Letade efter stora mönstrade muffinsformar och spritstyllar. Tyllar hittade jag inga, men jag hittade jättefina muffinsformar och dom kostade bara 14 kr för 50 st, har sett samma formar på nätet som är betydligt dyrare.

Sedan var det bara hem och börja laga mat. Schweizare är en färsbiff med ost och skinka i, riktigt gott. Använd gärna en smakrik ost och skinka att lägga emellan, själv använde jag västerbottenost och basturöktskinka

4 personer

500 g köttfärs
salt och peppar
grillkrydda
2 msk maizena
1 ägg
1 tsk kalvfond
1 dl vatten
6 ostskivor
6 skinkskivor

Sätt ugnen på 225°. Blanda färsen med salt, peppar och grillkrydda. Tillsätt maizena, ägg och fond. Späd med vatten och arbeta färsen smidig. Forma färsen till 12 tunna biffar. Lägg ost- och skinkskivor på hälften av biffarna. Täck med resten av biffarna och tryck till runt kanten. Placera dem i en smord ugnsform. Sätt in dom i mitten av ugnen och stek 25-30 min.
Idag blev dom serverade med kokt potatis, pepparsås och lite sallad och tomat.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm vilka goda recept. Precis i min smak. Här kommer jag hitta mycket inspiration!
/Mia

Anonym sa...

Ja jag tittade oxå på några böcker om choklad =) får väl se om jag tar en ny runda på rean, brukar alltid bli flera gånger att man går bland böckerna och tittar. Underbart! =)

Anonym sa...

Jag blir verkligen hungrig nu! Sånt här gillar jag! Gott gott! Ska absolut spara receptet! Tack för god inspiration! Må så gott!

Anonym sa...

Mums va gott! Tack för receptet det blir nog till helgen.