torsdag 2 april 2009

Kladdkaksmuffins

Idag liksom igår har det ju varit underbart väder, dock lite blåsigt idag. Så vad passar då inte bättre än att sätta sig på altanen och avnjuta en härlig fika. Fikat idag bjöd på kladdkaksmuffins och kokostoppar. Gottigottgott!
Orginalreceptet på kladdkaksmuffins kommer från Leilas "A piece of cake", dock har jag ändrat lite i receptet för jag tycker ibland att hennes grejer är lite väl starkt chokladiga och det är inte dåligt när det blir för mycket choklad för mig, som är ett stort chokladfan. Alltså mindre kakao och ingen 70 % ig choklad och ändå blev det väldigt chokladigt, men gott. Sirapen hade jag hälften ljus och hälften vit helt enkelt för att den ljusa tog slut.
Orginalreceptet hittar ni iaf här.

12 st

2 ägg
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
½ dl matolja
½ dl ljus sirap
½ dl vit sirap
2 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 g mörk choklad

  • Sätt ugnen på 175°.

  • Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och riktigt poröst.

  • Smält smöret, häll i oljan och sirapen, blanda det med äggsmeten.

  • Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.

  • Hacka chokladen och smält den och blanda med den i smeten.

  • Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.

  • Grädda dom i mitten av ugnen ca 15 minuter. Muffinsen sjunker ihop i mitten när de tas ut. Låt svalna.

  • Garnera med en klick vispad grädde och ev lite färska bär.

12 kommentarer:

Leila bakar... sa...

jag håller verkligen med om at Leilas recept kan bli lite för mycket ibland. De flesta är supergoda men hon tar i i överkant med smaksättare ibland. Gjorde hennes ginger cinnamon chocolate chip cookies i julas och snacka om många olika smaker, de var goda men om jag gör om dem kommer jag skippa några kryddor.

Evelina sa...

Åh de dör är så goda... men de blir ju aldrig kladdiga i botten när man har en gasugn som jag :(

Ulrika sa...

mums!! sitter redan och skriver handlingslista, när de små sover ska jag sticka till ICA och handla bakgrejer bl a. imorron blir det kladdkakemuffins-bak här :-) men receptet till kokostopparna? Är det 'vanliga' doppade i choklad, jag ser dem lite bakom där på fotot!!

Kram!

Anonym sa...

Ooh de där såg minst sagt lockande ut... :D Bor du långt bort eller? ;) Tänkte dig vill man ju fika med! :D

emilia sa...

Åh vad jag blev sugen på det nu! så himla gott

I Nadjas kök sa...

Gott med kladdmuffins. jag har ett recept från "Sju sorters kakor" som jag och barnen gillar. Dom brukar försvinna i ett nafs här hemma.

ha en trevlig helg,
Nadja

Växelhäxan från norrland sa...

Hon är en frisk fläkt Leila, och alltid har hon så snygga skålar, fat och sånt..
Men håller dock med om att det kan va lite för mycket av det goda ibland..
Önskar dig en trevlig helg...

Fias kastruller sa...

Vilka godingar! Jag håller med dig att Leilas bakverk ofta är väldigt starka i smaken så jag kan tänka mig att dina är ett strå vassare än originalet :)Ha en trevlig helg!!

Lena sa...

Sv: Tack snälla du. :)

Oj, vilka sockermuffins! För mig gäller det 'se men inte röra' om det ska bli någon ordning.
Men jag kan tänka mig att det är jättegott till fikat i vårsolens sken. :)

Ha en trevlig helg!

Mvh Lena

SKOGSHUSET sa...

Kladdkakor i alla de former är super! Har boken "Kladdkakor" av Maria Öhrn och kan starkt rekommendera den. Ett kladdigt och gott nöje!

Jasmine / Unga Morsan sa...

Jag brukar också göra kladdkakemuffins! Gud vad det är gott! Något som är ultimatgott är att ha en klick grädde på och några färska hallon till, då kan det nästan inte bli bättre. :)

Sandra drömkaka sa...

Åh jag älskar kladdkakemuffins, mmm!
Brukar också baka såna, är perfekt hur mycket man kan variera dem egentligen om man tex vill ha daim eller nötter osv i :)