fredag 28 augusti 2009

Ridderheims Fjällskinka

För några veckor sedan fick jag hem ett mycket generöst tilltaget smakprov på fjällskinka från Ridderheims. Det tackar jag så mycket för.

Det speciella med fjällskinkan är att den är helt fri från E-nummer, vilket ju är toppen. Skinkorna ska finnas att köpa i delikatessdiskarna i affärerna.

Innan jag hann testa skinkorna hade jag läst lite olika utlåtanden om dom på andra bloggar som testat skinkorna. Endel har hyllat dom och endel totaldissat. Så lite nervös var jag inför provandet var jag. Men det behövde jag ju inte vara för dom var goda i mitt tycke.

Båda skinkorna passar bra att ha både i mat och som pålägg.


Den rökta skinkan tycker jag har en väldigt fin konsistens och skivorna håller ihop bra. Lagom röksmak och jag tycker den är god. Dock kan jag tycka att enbärssmaken tar över lite.
Mitt betyg blir 4/5. Sambon däremot älskade denna skinkan fullt ut och ifrån honom kom en klar 5:a.


Den kokta skinkan har också en bra konsistens och håller ihop fint. Smaken mellan den rökta och kokta skinkan tyckte jag inte var så stor och det beror nog på enbären. Även denna skinka föll oss alltså i smaken.
Mitt betyg blir samma som på den rökta, alltså 4/5.



Är det någon som har några roliga recept med skinka? Har en hel del i frysen som behöver göras slut på.


Inga kommentarer: