tisdag 1 mars 2011

Tomat- och chutneydressad fläskfilé

Detta är ett recept jag hittat i tidningen Lantliv Mat & Vin. Några småändringar har jag dock gjort från originalreceptet.

Detta är bara så gott och jag gillar verkligen när man lägger fläskfilén i dressing efter tillagningen. Denna rätt funkar att servera både varm och kall och jag föredrar den mitt emellan alltså ljummen.


3-4 pers

1 fläskfilé
salt och peppar
smör
Dressing:
3/4 dl mango chutney
½ tsk sambal oelek
3/4 msk vitvinsvinäger
1 dl olja
½ dl matgrädde
3 soltorkade tomater
½ rödlök
1 tsk torkad dragon
1 msk torkad persilja

Sätt ugnen på 200°.

Putsa fläskfilén och stek den i smör i en stekpanna. Lägg i en ugnssäker form och stek i ugnen i ca 20 minuter.

Blanda samman mango chutney, sambal och vinäger. Vispa ner lite olja i taget med hjälp av en elvisp . Du ska vispa till blandningen tjocknat lite.

Vänd ner grädden och rör om ordentligt. Strimla tomaterna och finhacka löken. Vänd ner det i dressingen och smaka av med kryddorna. Ta ut filéen och skär upp den i tunna skivor och häll dressingen över.

13 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Låter himla mumsigt :-)

Malin sa...

Låter hur gott som helst! :)

Helena Ljunggren sa...

Spännande smaker var det där :)

mumsfillibaba sa...

Låter väldigt gott!!

Mårtenssons kök sa...

Håller helt klart med alla ovanför oss, så mumsigt det låter. Ett lus dessutom att det kan förberedas, skönt när man bjuder hem på middag.

Sandra drömkaka sa...

Men oj så gott!! Jag blir hungrig, ska laga detta någon dag snart :)

Helena sa...

Det här låter ju supersmaskigt! Jag älskar den mattidningen!

Lotte sa...

Jag blir alltid så sugen på laga din mat :D Bra inspiration :)

/Lotte

Remsan sa...

Det där såg ruggigt gott ut. Det måste jag ta och testa.

Erika Skogly sa...

Det låter supergott.

KarinW sa...

Det där receptet har jag inte sett förrut, verkar ju supergott!

Ann-Sofi sa...

Det här receptet lät fantastiskt.

sofie sa...

Ska jag verkligen göra, verkar jättegott. Jag är jätteförtjust i mango chutney, använder det ganska ofta.