lördag 8 maj 2010

Hemmagjorda strutar med jordgubbar

Detta är lite nostalgi för mig, eftersom sådana här strutar fyllda med vispad grädde kunde man få avnjuta hos farmor ibland. Vet att lyckan stod högt i tak när dom vankades. Och visst smakade dom lika fint nu som dom gjorde då, även om förmodligen receptet inte är exakt samma.

ca 8 strutar

2 ägg
1 ½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 3/4 dl vetemjöl
1/4 dl mjölk
Fyllning:
vispad vaniljvisp
jordgubbar

Sätt ugnen på 200°.

Vispa ägg och socker vitt och pösigt.

Vispa i vaniljsocker, mjöl och mjölk. Klicka ut rundlar, ca 12 cm i diameter på bakpappersklädd plåt.

Grädda i mitten av ugnen ca 5 minuter eller tills dom fått lagom färg.

Ta av dom direkt ifrån bakplåtspappret med hjälp av en stekspade. Rulla ihop direkt till strutar och kläm ihop skarven.

När dom svalnat, fyll dom med vaniljvisp och jordgubbar.

7 kommentarer:

Tulipan´s bakverk sa...

Detta är något jag aldrig hör eller sett förrut, vad spännande!!! :)

Birgitta Höglund's Mat sa...

Så gott. Såna här strutar gjorde mamma ofta när jag var liten. Till fest med hjortron och grädde. Eller mer till vardags med hallon blandat med vispad grädde.
Riktig nostalgi för mig med :)

Fridas kök sa...

Det ser jättegott ut! Härligt med barndomsminnen som kommer tillbaka. :-)

Helena sa...

Vilken somrig och härlig bild!

charlotta sa...

cheeezus, vad gott det där ser ut! min farmor gjorde något liknande när jag var liten, mm. fantastiskt.

hoppas du har haft en fin helg!

vanilla sky sa...

Sommarlängtan på hög nivå! Ser jättegott ut!

yasemin sa...

Sådan ljuvlig bild.