tisdag 19 maj 2009

Aioli

Till kvällsmat idag blev det grillad fläskfilé med skivad ugnsstekt potatis, grillad majs och en underbar aioli. Riktigt gott och riktigt mycket vitlökssmak. Tur är väl att jag snart ska ta min andedräkt och hitta sängen, men först ska ni få receptet.

ca 4 pers
3 vitlöksklyftor
2 äggulor
ca 2 dl matolja, idag blev det rapsolja
vitvinsvinäger efter tycke
flingsalt med chilismak
pepparkrydda

Pressa ner vitlöksklyftorna i en skål. Blanda ner äggulorna. Tillsätt olja droppvis samtidigt som du vispar med en elvisp. Smaka av med vinägern, flingsalt och pepparkryddan.

6 kommentarer:

Kalasgott sa...

Aioli är ju görgott! Brukar alltid ha det till räkor, kräftor och fisksoppa! Mums!

Sandra drömkaka sa...

Det tycker jag absolut du ska göra :) För browniekladdkakan med dubbeldaim är verkligen nu helt klart en favorit, enkelt & helt underbart god :)

God din aioli såg ut & bra med vitlök det är ju såg gott!! :)

Växelhäxan från norrland sa...

Din aioli såg mycket bättre ut än vad min gjorde sist då jag skulle göra den...
Hade nog lite för bråttom för min skar sig..rakt ned i slasken åkte alltihopa..så kan det gå ibland..
Ha en trevlig helg

Anonym sa...

Muuuuuums!!
Aoli är jätte gott:)
Trevlig helg på er!!
KRAMIS

åsa - hello sugar! sa...

aioli är en favorit. hoppas du får en skön långhelg!

KarinW sa...

Åh vad gott med aioli! Visst är det så att nu äter nästan alla vitlök så vi struntar i lukten tycker jag!
Ha en skön helg!