söndag 17 maj 2009

Kanelbullekaka

Idag har det varit en riktigt seg dag. Var ju barnlediga igår och var på 30 års kalas. Tack Maria för ett toppenkalas. Vi måste se till att slå klackarna i taket oftare. Trevligt med god mat, massa gott att dricka och trevligt och glatt umgänge.

I dag har inte lagats nån mat alls utan det har blivit pizza, så ist får ni ett recept på en kaka som vi hade på fikabordet på E's kalas. Supergod saftig kaka med smak av kanel, receptet kommer ifrån Åsa, tack för ett toppenrecept. Lite småändringar av mått + att jag lagt till mandelmassa.

175 g smör
2 ½ dl strösocker
2 ägg
3 dl gräddfil
4½ dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 krm salt
Fyllning:
1 dl strösocker
2 msk kanel
ca 150 g mandelmassa, riven
smör

Sätt ugnen på 175 º.
Rör smör och socker mjukt och luftigt. Blanda sedan ner äggen ett i taget, och därefter gräddfilen. Rör samman de torra ingredienserna i en separat skål. Blanda sedan med resten av smeten. Rör samman socker och kanel till fyllningen.
Smöra och bröa en sockerkaksform. Häll i hälften av smeten, strö sedan över hälften av kanelsockret och all mandelmassa. Fyll på med resten av smeten och strö över resterande kanelsocker."Dutta" till sist över lite smörklickar över kakan. Grädda kakan i ca 45 min. Testa med en sticka om den är klar.

11 kommentarer:

Johan sa...

Mycket trevlig blogg

Anonym sa...

den ser god ut!!!

Jasmine / Unga Morsan sa...

Jag har också spanat lite på det receptet, måste testa det vid tillfälle. :)

Växelhäxan från norrland sa...

Den såg god ut den kakan..

åsa - hello sugar! sa...

låter som det var ett härligt kalas. :) kakan ser jättegod ut, kan tänka mig att den blev super med mandelmassan i också.

fruktsallad sa...

Åh, så gott! Hur ska jag hinna med att baka allt som jag hittar överallt?

Anonym sa...

Vilken intressant kaka! Måste va supergod!

Anonym sa...

Ja, den kakan är supergod, dock lite smulig..kanske din med mandelmassa håller samman bättre?!! Igår gjorde jag en med rabarber. Ha en skön början på veckan och givetvis slutet också:)
KRAMISAR

Åsa /En Sida Med Mat sa...

Vad lustigt...jag funderade oxå på att ha mandelmassa i !!!!

Men sen tänkte jag att jag för en gångs skull skulle följa ett recept.. ;)
Men jag ska testa "din" variant också. denna har verkligen blivit en favorit,alla som smakar på den ger den högsta betyg.Kul!

Ha en bra kväll!/Åsa.

emilia sa...

Det verkar gott, måste jag pröva någon gång. Jag håller på att försöka samla ihop recept som jag ska ha till min studentmottagning.

Sandra drömkaka sa...

Mmm underbart att du använt mandelmassa i den!
En kaka i min smak mandelmassa kan göra under, jag använder ofta det då jag bakar :)