tisdag 26 maj 2009

Mördegskaka med fudge- och toscatäcke

Detta är en alldeles fantastisk god liten mördegskaka, dock tar det en stund att göra men jag lovar att det är värt den lilla extra tiden om man gillar mördegskakor, nötfudge och mandeltosca.

Botten:
125 g smör
½ dl farinsocker
1 msk sirap
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 dl havregryn
3 dl vetemjöl
Fudge:
50 g mörk choklad
2 dl grädde
1 dl sirap
½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 dl malda hasselnötter
Tosca:
100 g smör
1 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 liten påse mandelspån

Botten: Smält smör och låt svalna. Rör i sockret och sirapen. Blanda bakpulver, havregryn och vetemjöl och blanda ner det i smeten. Tryck ut degen i en liten bakplåtspappersklädd långpanna och förgrädda 10 min, 200 grader.

Fudge: Koka upp grädden, dra av från plattan och låt chokladen smälta under omrörning. Sätt tillbaka på plattan på svag värme och tillsätt sirap, socker och vaniljsocker och låt det småkoka. Rör ner de malda nötterna efter 20 min. Låt det koka tills det tjocknar.

Tosca: Smält smöret. Tillsätt socker och sirap. Låt småkoka och häll i mandeln och låt det koka tills det tjocknar.

Häll först fudgen och sedan toscasmeten på bottnen. Rör så att det marmoreras och täcker hela bottnen. Grädda färdigt i 10 min. Låt svalna och skär den sedan i lagom stora bitar.

16 kommentarer:

Åsa /En Sida Med Mat sa...

Åhhh...lägg av vad gott!!!!!

Camilla sa...

Å här ska man inte titta in när man är sugen :) Men jag kan ju inte låta bli! Hoppas allt är bra med dig! Vår-kram

KarinW sa...

Det där passar en sockerråtta som mig!Jag har varken smakat eller bakat den där!

Kalasgott sa...

Åh herrejisses vilken smarriga kaka! Måste bara baka den någon dag, snart!!

Mia sa...

Men åhh.. det vattnas i munnen. Ska nog inte prova dessa.. Dom är säkert beroendeframkallande.. =)

Anonym sa...

ÅHHH va farligt gott det ser ur!!!vill baka det nu,ser väldigt smarrigt ut

Katja sa...

Jag tänkte försöka hitta var du bor i stället å komma å äta huset ur dig.. :D Hihi.. natti natt!!!

Sanna sa...

Ojoj, det där såg smasken ut!

Anonym sa...

AAAH vilken kaka...mums!! Den måste jag bara baka inom kort:)
Ja, jag är en ajvar-periodare hehe och dippan jag gjorde igår var utmärkt till grönsaker som vi doppade i den på kvällen!
Ja, ha du med en härlig dag med dina smaskiga kakor!!
KRAMIS

Ullis sa...

Hmmm , nu har jag försökt mig på att baka något jag hittade som verkade vara super enklet... man kunde lixom inte misslyckas kändes det som!!!

Emma sa...

Åh, vad gott!! Finns väl ingenting man inte kan gilla med en sådan kaka!

Pernilla sa...

låter löjligt gott för en mördegskake- & chokladfantast som jag :)

Frostrosor sa...

Denna kaka skulle nog falla min man i smaken! Han gillar den här typen av godbitar!

Lena sa...

Varför är jag så himla såld på godsaker? Varför är just bakverk min stora passion? Det bådar inte gott.
Men du, de där såg hemskt goda ut. Mums. :)

Och medans jag kommer ihåg det så önskar jag Er en trevlig resa till Astrids värld nästa helg. Jag håller tummar på att solen är framme.
Nu till helgen så har vi marknad så det blir till att åka en hel del karusell och köpa marknadsgodis. Men väder'gudarna' har lovat sol. :)

Må så gott. Kram

Sandra drömkaka sa...

Mmm lite gott det där såg ut :D !
Har bakat i dag så himla gott & upppiggande :)

Ha en toppen lördag med solsken!

bakmammorna sa...

ojojoj vad gott!!!!! den är nog värd mecket!