onsdag 3 februari 2010

Köttfärsbiffar i tomatsås

Blev inspirerad av Sofie, som är en av dom skriver på bloggen Mat och annat gott! som för ett tag sedan gjort köttfärsbiffar i eldig sås. Detta lät så mumsigt att jag bara var tvungen att göra något liknande. Min tomatsås blev väl inte så eldig eftersom jag hoppade över chilin och gjorde lite andra små ändringar. Men jag måste säga att detta blev nog bland de godaste tomatsåser jag gjort, mums!

4 pers


1 gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, pressad
400 g blandfärs
1 ägg
salt och peppar
lökpulver
1 msk smör
½ dl paprikasallad (inlagda paprikastrimlor), hackad
1 burk krossade tomater
1 msk farinsocker
2-3 msk chilisås
salt och peppar

Blanda köttfärsen med hälften av den hackade löken, vitlöken, ägget, salt, peppar och lökpulver.

Forma färsen till 8 biffar och stek dom i smör på båda sidorna. Ta upp dom och lägg dom på ett fat.

Fräs löken i samma stekpanna som biffarna. Häll på dom krossade tomaterna, paprikan, farinsockret, chilisåsen och krydda med salt och peppar. Lägg i biffarna och låt puttra med i ca 10 minuter.

Servera biffarna med couscous och tomatsåsen.

4 kommentarer:

vanilla sky sa...

Ser otroligt gott ut! Jag brukar göra grekiska köttbullar i tomatsås, men tror jag ska prova denna tomatsås nästa gång :)

Pernilla sa...

åh, så gott :) jag gillar tomatsås och couscous tillsammans, det är en fin kombo tycker jag! sen är ju köttfärsbiffar aldrig fel!

jag håller på och klurar på 7 sanningar om mig själv, brukar inte alls ha problem med att komma på sånt men den här gången är det skrivkramp ;)

Helena sa...

Det här vill jag också laga! Gott med biff i tomatsås istället för den vanliga gräddiga såsen. (Jag älskar grädde, men omväxling förnöjer ju :-)

Eleonore sa...

Åh va goda de ser ut att vara :D

sv: ja den är gudomlig den fyllninge!