fredag 26 februari 2010

Tex-mex-kotletter

Denna mycket mumsiga och snabbfixade middag blev det här hemma idag. Kul att variera sig lite med tacokryddor och att krydda både kotletterna och potatisen med tacokrydda blev riktigt bra. Idag blev det hemmagjórda klyftpotatisar till men vill man kan man lika gärna använda färdiga frysta som man kryddar med tacokrydda.


4 pers

ca 500 g benfri kotlett
tacokrydda (använde ca ½ påse till både kött och potatis)
½ påse tacochips, cheddarsmak
1 burk lätt creme fraiche, paprika & chili
½ isbergssalladshuvud, strimlat
jalapeños efter eget tycke
1 ask körsbärstomater, halverade
½ gurka, skuren i bitar
½ rödlök, tunt skivad

Skiva den benfria kotlettraden i tunna skivor. Stek i stekpanna och krydda med tacokrydda på båda sidor.

Lägg upp chips, creme fraiche, sallad, jalapeños, tomater, gurka och rödlök fördela på 4 tallrikar. Lägg på köttet och servera med klyftpotatisen.

4 kommentarer:

Tina´s Mat sa...

Jag som älskar tacos i alla de former måste nog pröva detta, det låter gott som bara den!

Visan sa...

Mm ännu mer man kan göra med taco krydda!
Ja men visst ser den god ut! Därför letar jag febrilt efter den! :)

Pernilla sa...

det här var ju en himla bra variation på fredagstacosen tycker jag :) kul att krydda klyftpotatisen med tacokrydda, så långt skulle nog aldrig jag ha tänkt!

hoppas du lyckades hitta på något gott till kvällen, själv gjorde jag en enkel pasta, det var ungefär så mycket jag orkade bemöda mig med. men man måste ju få ta det lite lugnt på fredagkvällen!

ha en fin helg!

Martina sa...

Det där är ju verkligen en bra variant till fredagstacosen!