fredag 12 juni 2009

Falukorvsgryta med sting

Kylskåpsrensning stod på menyn idag. Känns som det varit tomt i kylen i flera dar och någon veckomatsedel har inte heller blivit gjord, så det fick bli falukorv med grönsakerna som fanns att tillgå. Det blev iaf en god gryta med lagom styrka och även barnen gillade det och skrapade tallrikarna och dessutom riktigt snabblagat, kan det bli bättre!?!

3-4 pers

300 g falukorv, strimlad
1 morot, riven
1 liten burk skivade champinjoner
10 cm purjolök, strimlad
½ påse tacokrydda
ca 1 dl vatten
1 liten burk tacosås, medium
1 burk creme fraiche
½ liten burk majs
peppar

Fräs korven, champinjoner, morot och purjolök i en stekpanna i lite smör. Häll på tacokryddan, vattnet, tacosåsen och creme fraichen. Låt småputtra några minuter. Häll i majsen strax innan maten är klar. Smaka av med peppar.
Servera med pasta.

6 kommentarer:

KarinW sa...

Falukorv är aldrig fel! Tacokryddor går hem hos både stora och små och det såg smarrigt ut!
Ha en skön helg/Karin

Anonym sa...

låter gott! Älskar kylskåpsrens! :D

Åsa/En Sida Med Mat sa...

Åhhh....ännu ett nytt recept på falukorv!!
Tack!!!
Här är allt jättebra!
Och du är i baktagen förstår jag...väntar med spänning på biskvierna!!

Kram Åsa!

Växelhäxan från norrland sa...

Går ju att variera i det oändliga...
Vad gott det såg ut...
Här regnar det och är kallt idag ovanligt???
Nu börjar man på bli lite less

Swedish Mike sa...

Lysande!

Jag hade borjat kora slut pa ideer over vad jag kunde gora med falukorven jag har i kylskapet.

Det har receptet gav mig inspiration, nu aterstar det bara att se vart den inspirationen tar mig ;)

// Mike

Mia sa...

Detta lät ju spännande.. Tacokrydda och falukorv=tanken har aldrig slagit mig =)
Ha en bra dag!