lördag 13 juni 2009

Noblessekakor

Detta recept är ett recept som legat i prova högen ett tag. Sparade receptet när Frida bakat dessa kakor. Eftersom det är väldigt mycket smör i valde jag att lägga till 2 dl vetemjöl i smeten, vilket funkade utmärkt och kakorna blev riktigt goda. Sedan håller jag även på med Daimbiskvier, där bottnarna just nu ligger på avsvalning. Massa mums!


32 st

1 ask Noblesse, är exakt 32 st i en ask
4 dl smält smör
200 g kokos
5 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
4 dl socker

Sätt ugnen på 200 grader.

Blanda smör, kokos och havregryn. Låt det stå och svälla i 15 minuter. Lägg därefter i ägg, socker, vetemjöl och vaniljsocker. Blanda ordentligt till en slät smet.

Lägg i formar (tänk på att inte fylle ändå upp, de blir större i ugnen plus att de blir väldigt mäktiga) och grädda i 12 minuter.

Lägg en Noblesse på varje kaka när den är varm. Ställ sedan kallt. Kan förvaras i frysen.

8 kommentarer:

Emilies Skafferi sa...

Mums dessa såg verkligen oerhört goda ut!! Daimbiskvier låter ju inte fel det heller, väntar på bilder:)

Anonym sa...

Åh noblesskakor!!va gott har ätit det en gång och receptet har legat där bara men men dessa såg jätte goda ut

Leila bakar... sa...

Åh noblessa som är en storfavorit, tar detta recept och lägger på min hög =)

bakmammorna sa...

ja det är ju riktigt gott! ser fram emot att se dajmbiskvierna!

KarinW sa...

Dom där ska jag testa direkt och ta med på jobbet i morgon! Fick en ask noblesse av en gullig elev på skolavslutningen och resten av grejerna borde finnas. Biskvier älskar jag och de där lät livsfarliga!

Hanna sa...

Namnam!! Du har alltid en massa smarriga recept!!

Sandra drömkaka sa...

Mmm jag brukar baka dessa noblessekakor men ha kakao i smeten till botten.
Underbart gott & sugen jag blir på att baka nu igen hihi!

stina sa...

hej.

dessa kakor blev mycket goda kan jag säga!!!

mvh stina