tisdag 2 juni 2009

Kall fetaostsås

Denna goda sås hade vi till den grillade fläskfilén och potatischeesecaken på Mors dag. M diggade såsen skarpt och jag tror nog han åt sås för tre pers =)

4 pers

200 g fetaost
½ rödlök, finhackad
½ dl hackad gräslök
2 dl crème fraiche
1 tsk kycklingfond
pepparkrydda eller grovmalen svartpeppar

Mosa fetaosten i en skål. Blanda i rödlök, gräslök, creme fraiche och kycklingfond. Blanda runt så allt blandats ordentligt och smaka av med pepparn. Låt stå i kylen nån timme innan servering.

12 kommentarer:

åsa - hello sugar! sa...

kan tänka mig att den här var god! låter super! jag snor åt mig det här receptet också! :)

Swedish Mike sa...

Det har later jattegott. Haromdagen sa provade jag en ny (iaf for mig) typ av fetaost. Den hade lagrats pa fat och hade en mycket distinkt smak.

Jag tror att den skulle funka valdigt bra i den har sasen. Jag hoppas att den sortens feta gar att fa tag pa i Sverige ocksa, det vore vart att prova om du far chansen.

Haller vadret i sig over helgen sa kommer jag att prova det har receptet.

// Mike

Växelhäxan från norrland sa...

Ha ha, förstår att han åt för flera pers, den såg god ut såsen..
Fetaost är ju så gott

Anonym sa...

Mums vilken god sås..den måste jag prova..älskar kalla såser till grillat!
KRAMIS

Nakenhunden sa...

Den såsen ska jag nog prova!
Den lät för himla god! :)
Inte så svår att göra heller!! :)

du får ha en bra dag!! :)
Kramar

Cathrin sa...

Fetaost i alla former är ju hur gott som helst,så denna måste provas! Även potatischeesecaken såg fantastiskt god ut,kul med en ny variant på tillbehör. /Cathrin

Anonym sa...

Den låter jätte god! Måste testat nästa gång vi grillar tror jag!

KarinW sa...

Mums det där Jessica!
Håller med om att man ledsnar på sina vanliga grilltillbehör, den där potatisostgrejen verkar jättegod.
Ha de´/Karin

Sanna sa...

Åh, jag som älskar fetaost! Mums, det här såg kalas ut inför sommarens grillningar...

Linda sa...

Jag provade också den ekfats lagrade fetaosten i helgen..den finns i märket fontana(dom som även gör oliver) väldigt smakrik.
Måste även säga att jag gillar din blogg..älskar att laga mat och baka..bakar just nu dina sirapsrutor( första gången)..chindela

Sandra drömkaka sa...

Åh herregud så god fetaostsås! Den måste testast till grillat! :)

Johan sa...

Detta är en ny favorit i norra värmland jag gjorde den på midsommar och hade 15 pers hemma och nu kan jag lova att den görs varje gång det grillas i området. men jag gjorde om den lite...
tog 2msk Tigersauce http://www.kryddlandet.se/images/TigerSauce.JPG )