söndag 28 juni 2009

Gräddfilssås med rödlök

Sommarmat är toppen. Snabblagat och enkelt ska det vara för här tryter på både orken och inspirationen i samma takt som värmen stiger.
Idag åt vi mumsiga färskpotatisar som dillkokats, sallad, kallskuret och så en härlig kall gräddfilssås. Denna sås går alldeles utmärkt att även använda som dip till chips eller grönsaker.


2 pers

1 ½-2 dl gräddfil
2 msk rödlök, finhackad
gräslök, hackad
dill, hackad
flingsalt med chilismak
pepparkrydda

Blanda alla ingredienserna i en skål och ställ kallt en stund.

8 kommentarer:

Pernilla sa...

åh, den här såsen får jag ta och testa nån dag snart tror jag, det verkar somrig och god :)

åsa - hello sugar! sa...

tack för bra tips! när vädret är så här fint är ju det sista man vill göra att vara inne och laga mat. :)

hoppas helgen varit skön!

Frostrosor sa...

Tack för tipset om flingsaltet med chili! Har en burk ståendes i skåpet och det blir inte av att jag använder den! Nu blir det ändring på det!

Carro sa...

Det är verkligen en jättefin bok så det var ett bra köp ! Har du spanat in de andra de har gjort, du kanske har någon utav dem till och med?

Fann detta

http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=180&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=40513

receptet på Coop
och tänkte på dig av någon anledning. Brukar alltid hitta goa Tacorecept hos dig .. Eller ja, många andra bra också !

Hoppas du får en fortsatt bra vecka ! Det ska jag fortsätta ha :) I sommarvärmen ! KRAM

Tina sa...

O...nu rinner snålvattnet...fast än de är tidig morgon....riktig som man längar efter.. nu när värmen är i farten o man inte vill äta nått kraftigt.
Tjipp tjille vippen!

Hanna sa...

Mmm jag älskar rostbiff!

Mia sa...

Ja skinkan och örtdressingen gifter sig verkligen.. Det är supergott.
Denna såsen verkar god så imorgon får det bli en liknande variant här hemma.
Ha en underbar sommardag!

KarinW sa...

Härlig sommarmat! Flingsalt med chili har jag missat men det låter som nåt´ i min smak.
Ha det gott i värmen!