söndag 8 november 2009

Bakad potatis med ost- och baconröra

Det senaste har det blivit bloggat om bakpotatis lite varstans bland matbloggarna, så sugen har jag varit ett bra tag. Själv älskar jag bakad potatis med röror, medans den jag bor ihop med inte alls är impad, så när M jobbade natt igår passade jag och barnen på och vet ni, konstigt nog föll denna rätt lilltjejen i smaken medans grabben rynkade på näsan och knappt åt något, alltså vad är det med det motsatta könet och bakad potatis. Har hört och läst många liknade fall =)

2 port.

2 jämnstora bakpotatisar
1 pkt bacon, strimlad
1 dl riven ost
½ liten rödlök, hackad
4-5 msk majonnäs
4-5 msk creme fraiche
peppar
1 klick smör
1 tomat, tärnad
5 cm gurka, tärnad
3 cm purjolök, tärnad

Sätt ugnen på 200°.

Borsta och skölj potatisarna noga. Torka av dom och picka flera hål i varje potatis med en provsticka för att undvika att dom exploderar i ugnen. Baka dom i mitten av ugnen i 1-1½ timme berende på storlek på potatis. Känn efter med en provsticka.

Knaperstek baconet och ställ åt sidan att svalna något. Blanda ost, rödlök, majonnäs och creme fraiche. Lägg i baconet och smaka av med peppar.

Ta ut bakpotatisarna och skär ett djupt kryss i potatisen och kläm till så potatisen öppnar sig. Klicka i lite smör i botten och lägg på en skopa röra över. Strö över grönsakerna över potatisen.

13 kommentarer:

Martina sa...

Ser jättegott ut och det är ju gott med bakpotatis fast jag gör det inte så ofta. Här hos oss är det nog tvärtom, sambon pratar ofta om bakad potatis medans jag säger....nja...kanske.. :-)

Tina sa...

Javisst är det mumma med mycke gisch o fyllning...en klar favorit....men de va verkligen längesedan vi åt det.

Veronica sa...

Ja det va skönt att slippa vara den som står vid spisen för en gång skull :-)
Det är ju jag som lagar 7 dagar i veckan för killen min jobbar oftast och kan inte laga mer än korv och pommes eller köttbullar och makaroner ungefär,haha!!
Hoppas du haft en bra dag!!
/Veronica

Jess sa...

Hejsan! Ser helt underbart gott ut. Kommer testas här hemma som lördagsmys......

Pernilla sa...

haha, lustigt att det märks redan i så tidig ålder ;)

du måste absolut testa langos om du inte gjort det! det är hur gott som helst, väldigt mäktigt förstås men det är ju en pizza också. det brukar gå hem hos alla också, av bägge könen ;)

Mammut sa...

Såg smarrigt ut det där!
Ja, han är underbar min älskling! :) Önskar dig en mysig Måndag!

Mor-Mia sa...

Bakad potatis är ju så gott!

Lena sa...

Morning :) ja dom blev ju ok men jag ska prova Hello sugars recept när jag införskaffat en bra termometer, dom blev ju så släta och fina ) Gud vad gott det där såg ut , min son älskar bakad potatis :) Och rullen under , det receptet sparar jag :) ha en fin dag
Kram lena

Katja sa...

Hihi.. javisst ;) Men, tänkte på det ibland händer det att potatisgratängen blir vattnig :( Skäms, men iaf.. vad beror det på? Känns som om man inte ska förkoka så är det det bättre med mjölig potatis i stället för fast?
Tänkte nu är det ju snart Janson-tider med.. Riktigt smaskiga tips i din blogg.. Blir hungrig så här innan frukosten =)
Kram!

Nina sa...

Det är ju så gott med bakad potatis =)

I Nadjas kök sa...

Så gott! Älskar sån här mat. Men männen i vårt gör det inte så det är som du säger, man får passa på när de inte är hemma....

Mia sa...

Vad mycket gott du gör.. Sitter här och drömmer om när jag kan äta potatis igen. Ska i alla fall prova att göra en potatisgratäng nu i veckan men jag får strunta i att förkoka potatisarna.
Även här är det bara vi tjejer som gillar bakad potatis..
Med magen går det jättebra. På onsdag blir det ultraljud. Nervöst och spännande på samma gång.
Ha en bra kväll =)

Fröken Dill sa...

Bakad potatis är toppen. Lätt att göra och kan varieras i det oändliga. Jag gillar din variant!
Hälsar fröken Dill