tisdag 17 november 2009

Pepparglacerad kyckling med pilaffris och pepparsås

Peppar är gott och det är något som jag har i all matlagning, precis som alla andra skulle jag tro. Främst är det svartpeppar som har varit min favorit bland pepparsorterna, men sedan jag fick upp ögonen för alpnaerings pepparkrydda är jag fast, så god.

Vet att jag pratat om denna pepparsås tidigare men den är absolut värd att talas om igen, min absoluta favvopepparsås.

4 pers
4 kycklingfiléer
Glaze:
1 rödlök, hackad
1 msk smör
1 msk socker
3 dl vatten
2-3 msk balsamvinäger
1 msk kycklingfond
1 tsk grovmalen svartpeppar
Pilaffris:
1 msk olja
½ gul lök, hackad
3 dl ris
6 ½ dl vatten
1 hönsbuljong
Pepparsås:
1 tsk hel vitpeppar
2 msk gul lök, finhackad
½ msk smör
1 ½ msk fond, kyckling eller kalv
1 burk creme fraiche
2-3 dl matlagningsgrädde
1-1 ½ tsk soja

Glazen: Fräs löken i smöret och häll på socker och låt det smälta. Häll på vatten, fond och peppar. Reducera till ca hälften återstår.

Sätt ugnen på 175°. Stek kycklingen på båda sidorna i en stekpanna. Pensla sedan med glazen och lägg i en ugnssäker form. Stek i ugnen 20-25 minuter.

Pilaffris: Hetta upp oljan i en kastrull. Fräs löken och häll i riset och låt det fräsa med några minuter. Häll på vattnet och smula ner buljongtärningen och låt koka som vanligt.

Sås: Mortla vitpepparn. Fräs vitpeppar och lök i smöret. Rör i fond, creme fraiche, grädde och soja. Låt småputtra några minuter.

Servera kycklingen med riset och såsen och ett gäng grönsaker.

9 kommentarer:

Emmas Kök sa...

Pepparsås är ju så gott! Det ser väldigt aptitligt ut :)

Hanna sa...

Hej =) Ja det kändes jätteskoj att göra egna tortilla tortillabröd, annars köper man ju alltid färdiga å dom e ju rätt smaklösa...:P

Det där med pilaffris lät spännande! Borde testa det nån dag :)

Ha en bra kväll!
Kram Hanna

Systrarna Yster sa...

Älskar verkligen kyckling! MUMS!
Alltid kul med nya kycklingrätter! :)

Häls. Carro

Lindas viktresa med LCHF sa...

Hejsan. Såg att du tittade in på min blogg och tack för kommentaren =) Jag blir så himla sugen på alla goda rätter du gör och alla smaskiga bakelser..mums!!
Kram Linda

Tina sa...

Ja kyckling i all ära...har alltid fryst kyckling hemma...de finns så mycke gott att göra....odh detta så alldeles hur mumsigt ut som helst!!
Ha en skön kväll!

I Nadjas kök sa...

Oj vad gott det här såg ut. Jag håller med svartpeppar är den bästa pepparsorten. ska kika på ditt tips om pepparkryddan...

Pernilla sa...

det verkar vara många barn som är stormförtjusta i majs :) själv tyckte jag det var jätteäckligt som barn men nu älskar jag det. så testa absolut soppan på dem, det blir nog uppskattat!

åh kyckling, det var alldeles för längesen nu känns det som. såg jättegott ut! som alltid :)

Växelhäxan från norrland sa...

Va inte längesen man åt middag men man blir ju hungrig igen och dessutom sugen på att pröva allt gott..
Såsen såg jätte god ut, ja naturligtvis kycklingen också
Trevlig helg

Miss Juni sa...

Åååh, vilken SMASKIG blogg! Hit kommer jag igen!!