tisdag 24 november 2009

E-nummerfri julskinka

För några dagar sedan fick jag hem en liten julskinka från Ridderheims. Skinkan är helt fri från E-nummer vilket är ett stort +. Så i söndags griljerades den för att provsmakas.
Skinkan ska finnas i butikerna from vecka 47-48 och priset kamnar på 150-200 kr/kg.

Så här tyckte jag: Skinkan var riktigt fin och höll ihop bra när man skar den. Smaken var väldigt god och jag måste nog nästan erkänna att detta var en av dom bättre julskinkorna jag smakat. Skulle faktiskt inte skämmas ett dugg att ha denna på bordet ist för en hemkokt skinka. Jag tyckte sältan var bra, men är man inte förtjust i välsaltad skinka kan det vara så att den är i lite saltaste laget. Jag tycker definitivt att ni ska prova den iaf.
Betyget blir 5/5.



Så här griljerade jag min skinka:

2 msk senap, jag använde Förslövssenap
1 msk honung
2 äggulor
1 msk färskpressad apelsinsaft
grovmalen svartpeppar
ströbröd

Sätt ugnen på 225°.

Blanda senap, honung, äggulor, apelsin och svartpeppar. Pensla på skinkan och strö över ströbrödet.

Sätt in skinkan i ugnen i 10-15 minuter eller tills den fått fin färg.

7 kommentarer:

Sara sa...

Låter som en god skinka, jag gillar när den är salt!

Carro sa...

Mums vad gott ! Jag vet att mamma och hennes sambo köpt en skinka. Har jag tur kanske jag lyckas roffa åt mig någon bit :D

Martina sa...

Javisst var den god! Jag tyckte den var lagom salt men priset...lite högt kanske?

Kalasgott sa...

Att ha apelsinsaft i griljeringen var något nytt! Spännande, och jag kan tänka mig att det blir väldigt gott också! :)

Tina sa...

Javisst kan du byta ut saffran...denna gör jag året om. men till jul blir det saffran..och ett tips är att fylla med mandelmassa istället för florsockret och ostmassan....man kan mixtra som man vill.

Hanna sa...

Så sant som det är sagt..! Det kan bli riktigt intressant att göra en kylskåpsrens;)
Gott me skinka, börjar ju bli dags:)

Katja sa...

Julskinka... *slicka om munnen*... vill ha juh på vörtbröd, har du bra tips på god och enkel vörtbröd att baka? ;) Vad tycker du om min nya blogg-design? Fast jag har ju lite kvar ;)