lördag 21 november 2009

Skinkfrestelse

Nu känns det som julen är på väg med stormsteg och julskyltat är det väl i stort sett överallt, julborden och julmarknaderna är många. Själva var vi var på årets första julmarknad i torsdags på Kobergs slott, riktigt mysigt!

Här hemma brukar vi alltid tjuvstarta med en liten jultallrik när vi närmar oss slutet på november, så idag var det dags. Som ni säkert redan förstått så är jag ju inte förtjust i fisk så därför hör inte Janssons frestelse till mina favoriter på julbordet, byter man däremot ut ansjovisen mot en god rökt skinka, ja då är det ett säkert kort som funnits i många år på vårat julbord.


6-8 port

ca 1 kg potatis, strimlad
2 gula lökar, hackade
150-200 g rökt skinka, hackad
5 dl matgrädde
1-2 dl mjölk
ströbröd
smör
salt och peppar

Sätt ugnen på 225°.

Smörj en ugnssäker form och varva potatis, lök och skinka. Salta och peppra mellan varven. Börja och sluta med potatis. Häll på grädden och mjölken. När du börjar se gräddmjölken i formen brukar jag tycka att det är lagom med vätska. Stör över ströbröd och klicka ut lite smör över.

Grädda i mitten av ugnen i ca 45 minuter.

Idag blev det köttbullar, prinskorv, ägg och rödbetssallad till men det är lika gott med en god sallad till.

10 kommentarer:

Nette sa...

Guuuud va gott! Det där måste jag äta i veckan!!! :P

I Nadjas kök sa...

Så gott med en liten jultallrik redan nu. Jag vill också ha! Vi här hemma är inte heller förtjusta i riktiga Jansson, det blir antingen en vanlig potatisgratäng på bordet eller något mer som liknar din variant.

Ha en fin dag,
Nadja

Martina sa...

Jag håller med dig, Jansson är inte så god, brukar också göra med skinka istället. Julskinkan passar också bra att göra med!

Mia-En bondhustrus godispåse sa...

Mm gott.. Åhh vad jag längtar till ägghalvorna, köttbullarna och rödbetssalladen..
Ha en bra söndag du med =)

Mammut sa...

Tack så mycket. Hon är verkligen snäll den lilla!!! :) Härligt! Allt bra med dig? Kram

Helena sa...

Åh vad skönt att det finns fler som inte gillar fisk! Själv brukar jag säga att min mage är intolerant mot fisk och skaldjur, det funkar rätt så bra! :-) Janssons blir otroligt mycket mer aktuellt med skinka istället för äcklig fisk!

Unknown sa...

Låter mycket gott!! Förra året lagade jag Mannerströms Jansson och den var verkligen god! Tidigare har jag haft svårt för smaken, men denna smakade bara gott!! Inte fisk alls..
Blev lite nyfiken på vilka favoritefterrätter du har??
/Ia

Ullis sa...

Måste slå ett slag för Lax jansson , har du inte testat det så är det verkligen värt ett test!!

http://kastrullis.blogg.se/2009/september/laxig-kaxig-jansson.html

Kerstin sa...

Hej
Var ute och letade recept på en skinkfrestelse hamnade här. Ska göra den ikväll. Tack så mycket.
Kerstin

Fröken Dill sa...

Sådan gör min mamma alltid om det blir rester av julskinkan. GOTTTTT!
Tycker fröken Dill