söndag 22 november 2009

Kycklingkebabgryta med aioli

Tanken idag var egentligen marinerade kycklingspett, problemet var att jag totalt missat att marinera dom igår, så då blev det att tänka om och om ni visste vad hjärnan gick på högvarv, var inne på kyckling stroganoff, men tänkte om sista stund och det blev en enkel och god kycklingkebabgryta toppad med en smarrig aioli. Gott!


ca 4 pers

ca 3 kycklingfiléer, strimlad
1 gul lök, hackad
1 gul paprika, tärnad
1 msk kebabkrydda
1 burk hela skalade tomater
½ dl chilisås
1-2 msk tomatpuré
1 dl matgrädde
1 dl creme fraiche
salt och peppar
Aioli:
1 äggula
1 tsk stark senap, (Västervik)
1 ½ tsk pressad citron
1 ½ dl rapsolja, eller vilken man har hemma
1 vitlöksklyfta, pressad
italiensk salladskrydda
salt och vitpeppar

Fräs kyckling, lök och paprika i en gryta. Strö i kebabkryddan och häll i tomaterna. Blanda runt och krossa tomaterna. Smaksätt med chilisåsen, tomatpurén. Låt puttra några minuter. Tillsätt grädde och creme fraiche och smaksätt med salt och peppar.

Aioli: Vispa ihop äggula, senap och citron. Droppa försiktigt i oljan droppvis och vispa tills det är krämigt. Tillsätt vitlöken och smaka av med italiensk salladskrydda, salt och peppar. Ställ kallt.

Servera grytan med ris och toppa med aiolin.

8 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Så mycket gott. Det är tur att jag nästan jämnt läser din blogg sent på kvällen. Då känns det inte lika lätt att ställa sig och laga till något gott som blivit sugen på när man varit här.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Stina sa...

SV: tack det känns redan bättre, dock stannade jag hemma från skolan idag och sitter just nu och kollar igenom din blogg efter goda recept. Enda nackdelen med det är att jag plötsligt blev jättehungrig haha!

Anna sa...

Låter kanongott ju! Man blir VÄLDIGT hungrig när man ser bilden! Mvh Anna

Kalasgott sa...

Gott! Jag är verkligen inte den som är förtjust i fryst, pressat kebabkött så att göra en kebab på kyckling låter jättesmarrigt!! :)

Frostrosor sa...

Kreativ man bli i stunden! Ser jättegott ut!

Systrarna Yster sa...

Åh! Låter spännande! Dessvärre diggar jag inte kebab direkt, men kycklingkebab är iofs en helt annorlunda smak! :)

Häls. Carro

Pernilla sa...

kycklingkebab är ju nästan världens bästa kombination. och med aioli till låter det ännu mumsigare :) nu blev jag hungrig igen och jag som precis ska sova. typiskt. haha.

jaa, jag har lyckats få Jimmy att äta vegetariskt utan gnäll nu, det gäller att nöta in det vet du så till sist orkar de inte gnälla längre ;)

ha en fin kväll! (det lilla som är kvar av den.)

Mor-Mia sa...

Ojoj, här hade det kommit upp en massa gott!