onsdag 16 september 2009

Ciabatta med tandoorikyckling

M har precis åkt iväg för att jobba natt och idag fick han med sig en riktigt matig macka att mumsa på under kvällen. Även jag och barnen ska mumsa på dessa goda smörgåsarna. Dessa mackor fick jag inspiration från Kryddburkens smörgåssnittar.


2 pers

1 ciabatta limpa eller 2 portionsciabatta
1-2 kycklingfiléer
lite salt och peppar
1/3 påse Tandoori Chicken Spice Mix, till två filéer
philadelphiaost
2 nävar färdigskuren blandsallad
1 tomat, i skivor
½ liten röd lök, skivad

Sätt ugnen på 200°.

Stek filéerna i lite smör så dom får fin stekyta, salta och peppra lite. Lägg över filéerna i en lite ugnssäker form, krydda dom runt om. Vispa ur stekpannan med lie vatten och häll sedan skyn i formen. Stick gärna in en stektermometer i en filé och stek i ugnen tills innertemperaturen är runt 73-74°. Låt dom svalna.

Skär brödet och smöra med philadelphiaosten. Strö ut salladen och lägg på tomaterna. Skiva kycklingen och lägg den ovanpå. Strö över rödlöken. Droppa över lite av stekskyn.

15 kommentarer:

Filibabba sa...

oj vad god den ser ut! :D

Anna sa...

Oj, vilken supersmörgås! Den ser verkligen jättejättegod ut!

KarinW sa...

Smarrigt, jag älskar ciabatta och tänk vad han ska jobba bra på den mackan!

Marie//Tekla Maräng sa...

Åh nu vart jag sugen.
Vad gott det ser ut!!! mums
Kram:)

lina sa...

Ser kanongod ut! Matiga smörgåsar är bland det bästa jag vet.

Ha en fin dag!

Tina sa...

Oh....vilken häftig macka...de måste man väl garanterat ha blivit mätt av =P...kyckling är ju så smarrigt!
Ha en så bra dag!!
Kram

Anonym sa...

Jag testade ditt "festbröd" och jag har aldrig tidigare bakat ett så perfekt rosta-bröd. Tack för receptet
/Ros-Mari

dennisMat sa...

Vilken lunchmacka. En god espresso till och vardagslyxen är uppnådd....

Fridas kök sa...

Mmm, såg ut att vara och låter jättegott!

Sanna sa...

Skönt att se att det är helt "ok" att använda sig av kryddmixar. Heja för dig som inte förkastar dessa!!

Veronika sa...

Perfekt till morgondagens fredagsmys, mums :)

emilia sa...

Det är himla gott med mackor ibland!

Hanna sa...

Mums! Vilken härlig macka!!

Milla sa...

Mmm, det där såg inte heller dumt ut! :)

Anna sa...

Läcker lunchmacka! :)