tisdag 12 januari 2010

Tortillapizza med bacon

Blev för några dagar sedan inspirerad av Therese som gjort tortillapizzor som såg grymt goda ut. Dessutom fanns det tortillabröd hemma och lite annat smått och gott att lägga på så det vara bara att testa. Barnen ville inte ha tacosås på sina så på deras blev det ketchup som tomatsås. Toppade gjorde vi med en klick aioli.

8 pizzor

8 tortillor
ca 2 burkar tacosås
2 pkt bacon, strimlat
1 förpackning hel fetaost, tärnad
1 gul lök, hackad
3-4 dl riven ost
2 tomater tärnade
Aioli:
1 äggula
1 tsk stark senap, (Västervik)
1 ½ tsk pressad citron
1 ½ dl rapsolja, eller vilken man har hemma
1 vitlöksklyfta, pressad
italiensk salladskrydda
salt och vitpeppar

Sätt ugnen på 200°. Lägg upp tortillorna på bakpappersklädda plåtar.

Stek baconet så det får fin färg.

Bred på tacosåsen. Strö över bacon, fetaost och lök. Strö över den rivna osten.

Gratinera mitt i ugnen i ca 5 minuter eller tills osten smält och dom fått lite färg. Toppa pizzorna med tomat och aioli.

Aioli: Vispa ihop äggula, senap och citron. Droppa försiktigt i oljan droppvis och vispa tills det är krämigt. Tillsätt vitlöken och smaka av med italiensk salladskrydda, salt och peppar. Ställ kallt.

10 kommentarer:

Fånga dagen sa...

Ja men varför har jag inte tittat in här tidigare, ble alldeles inspirerad av dina totillapizzor och de kommer absolut att bli ett inslag till helgen hos mig. Jag återkommer helt klart. Tack
Kram Lena

Kryddburken sa...

Tortillapizza som är så gott & lite knaprigt också ju!
Åh så tjusig tårta nedan, kan tro att den lilla prinsessan blev mer än nöjd med sin födelsedagstårta! :)

Nette (Kardemumma Gumman) sa...

Oj så smidigt! Och ser väldigt gott ut.. Vi brukar göra ngt liknande ibland, men var väldigt länge sen!

Fridas kök sa...

Smaskens! :-)

Helena Ljunggren sa...

Att göra pizza på tortillas är supergott. Det är betydligt mycket nyttigare också, de hjälpte mig en del när jag viktväktade för snart 4 år sedan, de stillade snabbmatssuget :) Dina ser fantastiskt goda ut :)

Åsa/En Sida Med Mat sa...

Det har jag aldrig testat förut.
Att göra på tortillabröd...
Ser ju supergott ut, så det måste provas.
Skönt att slippa jäsa deg ibland....

Ullis/Leva på landet sa...

Vilket bra tips. Tortillasbröd finns ju nästan alltid här hemma. Hoppas att foten är bättre.

Kram Ullis

Madelene sa...

GOTT :-) Besök gärna min blogg!

Anonym sa...

Mm såna brukar jag också göra, så himla smidigt! Bara att slänga på vad man har hemma :)

Nina sa...

Tortillapizza brukar vi också göra, gott och enkelt =)

Trevlig helg!