måndag 26 januari 2009

Lemon Curd


Min absoluta favoritsås till vaniljglass är lemon curd och givetvis ska den vara hemmagjord. Det är lätt att fixa till själv och smakar så friskt och gott. Servera till glass eller varför inte som ett lager emellan en tårta.

4 dl florsocker
2 ägg
1 dl pressad citronsaft (saft av två normalstora citroner)
75 g margarin

Blanda florsocker, citronsaft och ägg i en tjockbottnad kastrull. Sjud tills blandningen tjocknat. Ta av kastrullen från plattan, klicka i margarinet, rör tills det smält och blandats med krämen. Häll upp i en glasburk och låt svalna.
Håller upp till 3 veckor i kylen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gud så gott! Har aldrig ätit det ihop med glass innan, så det måste jag bara testa! Mums! :-)

Anonym sa...

Aha, var det så lätt att göra egen lemon curd. Suveränt. Jag brukar göra en supergod och enkel tårta med lemoncurd mellan två marängbottnar och grädde + bär på toppen.

Hälsar fröken Dill

Anonym sa...

Du får gärna länka till min sida... Tänkte faktiskt länka till din också om det är ok (det tänkte jag redan första gången jag var inne, men glömde bort det i villervallan) :)

Cutecakes/Paulina sa...

Åh, vad gott! Älskar lemon curd, har inte gjort den själv någon gång dock, tack för receptet!