fredag 17 april 2009

Tacolåda

Idag har jag och E planterat lite fröer, brukar vara jättekass på allt som växer, så i mina land brukar det mest bli ogräs, men i år ska allt planteras i olika krukor så därför har jag lite förhoppningar om att det ska bli lite lättare och inte lika mycker rens av ogräs, hoppas, hoppas.
Vi har iaf planterat frö av smultron (typiskt att dom inte kommer ge bär i år), gräslök, tomat, majs, sallad, en tallrik med krasse och jordgubbar. Jordgubbarna får vi väl se hur det går med eftersom man ska så dom i redan i februari-mars.

Har ni planterat något i år?

Till middag idag har vi iaf ätit tacolåda, en lite annorlunda variant med fläskfilé ist för köttfärs. Blev riktigt gott, hade nog varit ännu godare om vi hade haft en god grönsallad till, men tyvärr var salladslådan tom, så det fick gå ändå.

ca 4 pers

1 fläskkfile
1/2-1 påse tacokrydda
1 gul lök, hackade
1 gul paprika, i bitar
ca 200 g tortillachips
1 burk philadelphiaost
1 burk tacosås
2 tomater, i bitar
ca 1 dl riven ost
salt och peppar

Parera köttet och skär den i bitar och blanda med tacokryddan, låt stå och dra ca 10-15 minuter. Smula chipsen lite och lägg dom i en smord ungsfast form. Stek kött, lök och paprika i lite smör. Lägg köttetröran och hackade tomater över tortillachipsen. Blanda philadelphiaosten med tacosåsen, när det inte är några klumpar av philadelphiaost kvar så rör i ost och smaka av med lite salt och peppar. Bred över röran över köttet. Gratinera i mitten av ugnen på 225° i ca 15 min eller tills den fått lagom färg. Servera med potatismos eller ris och en god sallad.

6 kommentarer:

Lena sa...

Jag planterade gräsfrön till påsken. Räcker inte det!? ;)
Jag planterar ingenting. Jag har balkong och köper några pelargoner, en tomatplanta och så har jag ett gäng smultronplantor som ska få ny jord bara. Så jag slipper rensa ogräs. Jag tänker bara sitta där och njuta. :)

Hoppas allt är gott! :)

Växelhäxan från norrland sa...

Jag brukar plantera tagetes, blomstertobak, lobelia och några sorter till.
I år så glömde jag totalt bort det, frön hade jag men inte minnet..
Men men tur att det finns att köpa i allafall..
Landet kan vi ju inte sätta föränn i början av juni och då blir det lite potatis, morötter, sallad, ev lite blommor och gul lök..

Middan såg god ut, här blev det köpt pizza idag inte riktigt vad jag hade tänkt men men så är det i bland..
Trevlig helg

Carro sa...

Jag håller tummarna för att du lyckas med sådden :) Jag skulle gärna så egna kryddor, men det har som aldrig blivit av.

Maten såg oerhört god ut iaf. Här hemma åt vi Tortilla tårta =)
Så gott med Philadelfia ost i mat tycker jag .. Ha en fortsatt trevlig helg !

Jasmine / Unga Morsan sa...

Sv: Tack så jättemycket. Vi har haft det helt underbart där nere, skönt att åka på lite semester ibland. :)
Håller tummarna för att det lyckas med det ni sådde idag! Jag har tyvärr inte sått något i år och har nog inte möjlighet till det i år, men nästa år då jäklar! :D

Anonym sa...

Hoppas sådden faller väl ut!
Vi har en hel del som redan står ute i drivbänkarna. Kål, lök och hela inomhusodlingen har fått flytta ut.
Vi drar tom upp potatis inne så vi får färsk till midsommar.

God gratäng du grejat med!

Må så gott/ Mimmi

Carro sa...

Tortilla tårta är verkligen sååå gott ! :) Du får slänga ihop det någon dag .. Ha en underbar helg !