torsdag 30 oktober 2008

Källarfranska

25 g jäst
3 dl vatten (20°C)
1 msk olja eller flytande margarin
1 tsk salt
1-2 msk socker, sirap eller honung
ca 8 dl vetemjöl (ca 450 g), lantvetemjöl eller fyra sädesslag (färdig mjölblandning)

Rör ut jästen med det kalla vattnet i en bunke. Tillsätt olja, salt, socker, sirap eller honung och det mesta av mjölet. Spara lite mjöl till utbakningen. Arbeta kraftigt ihop till en smidig deg. Tag upp den på mjölat bakbord och rulla ut till en längd. Dela den i 12 bitar och forma runda eller ovala bullar. Lägg dem på plåt, smord eller med bakplåtspapper. Låt dem jäsa övertäckta på sval plats 10-12 timmar, t ex över en natt. Låt plåten med bullarna stå i rumstemperatur medan ugnen värms. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min. Låt bullarna svalna på galler utan bakduk.
Jästa bullar kan frysas ogräddade: Gör degen som ovan men lös upp jästen i fingervarmt vatten (37°C). Jäs degen övertäckt i bunken ca 30 min. Forma bullar och jäs dem ca 30 min, tex på en bricka med bakplåtspapper. Ställ brickan i frysen. Efter ca 3 tim är bullarna frysta och kan packas i fryspåsar.
Bullarna kan gräddas på två sätt: Ställ in plåten med bullarna i mitten i en kall ugn och värm den samtidigt till 225°C. Bullarna är färdiga efter 20-25 min. -Låt plåten med bullarna stå i rumstemperatur medan ugnen värms till 250°C. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min

Inga kommentarer: