lördag 6 mars 2010

Parmalindad kycklingfilé med örtpotatis provecale

Ibland lönar det sig att ge bort kokböcker i födelsedagspresent. Som när jag gav bort boken "Under valnötsträdet" av Anna Bergenström till min syster i födelsedagspresent och dessutom hintade jag lite fint att hon minsann kunde bjuda på något smarrigt ur boken och för några dagar sedan fick vi en inbjudan =) och idag har vi fått avnjuta en god meny. Så idag tänkte jag bjuda på huvudrätten som vi fick avnjuta. Tack syster!

4 pers

Kycklingen:
4 kycklingfiléer
1 purjolök, strimlad
salt och peppar
4-8 skivor parmaskinka
2 dl grädde
Örtpotatis:
12-16 potatiar, skivade
smör
olja
färsk timjan
salt och peppar

Kyckling: Sätt ugnen på 225°.

Smörj en ugnsfast form. Lägg den strimlade purjolöken i formen. Salta och peppra kycklingfiléerna och linda in dom i parmaskinkan. Lägg filéerna ovanpå purjolöken och häll över grädden.

Stek i mitten av ugnen i 25-30 minuter.

Potatisen: Hetta upp en stekpanna och råstek potatisen i omgångar i både smör och olja tills dom fått fin färg.

Lägg över potatisen i en ugnssäker form och krydda med salt och peppar. Lägg på färsk timjan.

Stek i ugnen på 225° i ca 25 minuter.

Servera kycklingen med den råstekt potatisen, fetaost som är smaksatt med lite olivolja, timjan, salt och peppar och en god sallad till.

22 kommentarer:

Helena Ljunggren sa...

Så himla gott det där såg ut! Parmalindad kycklingfilé är svårslaget :P

Remsan sa...

Perfekt att ge bort kokböcker och sedan bli bjuden på god mat! Tur hon fattade hinten ;-)

Vendeltid sa...

Oh gudars så gott det där lät! Riktigt avis på dig som fått äta det. :-) Jag ska tipsa min personlige kock (maken) om det receptet till nästa gång vi ska ha vuxenmyskväll. :-)

Växelhäxan från norrland sa...

Ha ha är det så man gör...ge bort en kokbok..hmm ha inte tänkt på det..
Vilken tur att hon fattade hinten..
Såg då bara gott ut..
Ang gubbar och middag så har han det lite jobbigt min att ens få komma in i köket nu mera, är nämligen ett ego (jag) som tagit över..
Förut då han slutade kl 15 varje dag (innan elopak lades ned) så va det alltid han som fick göra middag, jag kom då inte hem förrän efter kl 18 så han hade inget val..
En fena i köket blev han ju dock..
Önskar dig en härlig söndag

Martina sa...

Se där ja, vi åt också parmalindad kycklingfilé igår!

Filibabba sa...

Vilka härliga bilder du får till! =)

Helena sa...

Jag älskar parmainlindad kylling! Jag har hört mycket gott om den boken, man kanske skulle slå till på den?

Tina´s Mat sa...

Ååå, vad gott! Nu blir jag hungrig!

I Nadjas kök sa...

Oj oj vad det där ser gott ut, en perfekt bild måste jag säga

I Nadjas kök sa...

oj oj oj vad gott det där såg ut, en perfekt bild måste jag få säga

Fröken Dill sa...

"Under valnötsträdet" ÄR en favorit bland kokböcker. Bra present!
Tycker fröken Dill

mumsfillibaba sa...

Mums, vad gott!! Älskar parmalindad kyckling. Blir så god sälta!!

vanilla sky sa...

Vill tacka så mycket för all inspiration:) Och så har jag en award som du kan hämta hos mig om du har lust! :)

Hanna sa...

Under valnötsträdet är en av mina favorit kokböcker, finns så mycket gott i den!! Det här såg supersmarrigt ut!

mumsfillibaba sa...

Jag gillar din blogg och har därför gett dig en Sunshine Award!!

http://mumsfillibaba.blogspot.com/2010/03/jag-har-fatt-en-award.html

Sara Wittemyr Wiberg sa...

Jag tycker verkligen om din blogg. Väldigt inspirerande! Därför vill jag ge dig en Sunshine award.
Fortsätt inspirera!

http://matblogg.feeldelaren.se

Mor-Mia sa...

Ser väldigt gott ut!

Loulas Kök sa...

Den boken har jag länge tänkt köpa.. ser mkt gott ut!

yasemin sa...

Jag köpte den boken häromdagen faktiskt . Den är jättebra. Ska kolla efter det här receptet, det låter gudomligt gott. :)

Tina sa...

Det där såg riktigt mumsigt ut!...
som sagt gillar kyckling passar alltid att köpa storpack av det så det finns hemma.

bagerskan sa...

Hej!

Tittar in för att önska dig en riktigt trevlig helg, full med god mat och mys!
Samtidigt vill jag tipsa om min tävling som nu är i full gång, du kan vinna en härlig bakbok!

http://www.bagerskan.se/2010/03/tavlingsdags-lange-sen-sist.html

Kram Karin

Ulrika sa...

Vad vore livet utan din blogg och fantasi!! Jaetcet inte hur många gånger jag haft fantasitorka och då kikat in hos dig för att spana och rent av stjäla något smarrigt recept! Ikväll blev det denna parmalindade kyckling! Maken öste superlativ över hur gott han tyckte det var! Tyvärr kunde jag ju inte riktigt ta åt mig berömmet utan skickar det här vidare till dig!! Och jag håller med honom, jättegott var det!

Ha en fin helg och tack för inspirationen!!
Kram!