lördag 6 december 2008

Falukorv med vita bönor

Detta är ett recept som har funnits på "att prova listan" rätt länge och jag funderat på om det skulle vara gott eller inte, men när jag skrev veckomenyn för några dagar sedan bestämde jag mig för att jag ju måste prova. Och det blev ju riktigt gott, tomat- och bönröran var hur god som helst och passade bra till potatisen och korven. Jag kan även tänka mig att röran skulle passa väldigt bra på tacobordet
4 pers

600 g falukorv, i skivor
2 tsk margarin
1 röd lök, hackade
1 burk skalade, hela tomater, 400 g
2 msk tomatpuré
1 msk chilisås
½ tsk sambal oelek
1 burk stora vita bönor (400 g)
2-3 krm salt
peppar
persilja, hackad

Stek korven i hälften av fettet. Ta upp den och torka ur pannan. Mjukstek löken i resten av fettet. Tillsätt tomater, tomatpuré, chilisås och sambal oelek. Skölj bönorna och rör ner dem, hetta upp och smaka av med salt och lite peppar. Lägg upp bönorna och korven på varmt serveringsfat och strö över hackad persilja.

Inga kommentarer: