tisdag 2 december 2008

Leila's cornflakes crisp


Såg på Leila's jul i onsdags och blev grymt sugen att testa Leila's cornflakes crisp. Så igår gjorde jag slag i saken och ångrar mig inte en sekund, dessa kommer definitivt att stanna på vårat gottebord. Ljuvlig smak av nougat och väldigt krispiga. I hennes recept hade hon doppat dom i mörk choklad, detta hoppade jag över eftersom jag tyckte dom var goda och fina ändå.


Recept:

100 g ljus mjölkchoklad
250 g nougat
1 burk (350 g) nutella, (använde Niki ist)
1 l cornflakes

1. Hacka den ljusa mjölkchokladen och smält den tillsammans med tärnad nougat och nutella i ett vattenbad (i en stor skål över en kastrull med kokande vatten). Ta av skålen från värmen.
2. Vänd försiktigt ner cornflakes i chokladblandningen.
3. Häll ut detta i en liten rektangulär form, 26 x 13 cm klädd med bakplåtspapper. Packa försiktigt ihop smeten så att inga lufthål uppstår.
4. Låt stelna i kylen och skär kakan i 2 x 4 cm breda bars/bitar.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Såg oxså programmet med Leilas goa cornflakesgott.. ska absolut fixa till de där.. men med mörk choklad.. ser kanongoda ut:-)
/Pialotta

Anonym sa...

Åh jag såg också när hon gjorde dessa i förra veckans program och har velat testa de sedan dess! Vad käckt att du hann före så jag vet om de var värda det, så nu måste jag med ta och göra dessa till jul! Haha! :-)

Anonym sa...

Måste testa dessa,de ser jättesmarriga ut!Synd bara att jag inte kan se Leilas program,har bara vanliga tv 4 bor nämligen i Helsingfors så kan inte se det:(!Trevlig blogg:)

Anonym sa...

Ser väldigt väldigt goda ut, måste absolut testa dem. Går dom att frysa tro?

Nadja

Anonym sa...

Ser väldigt väldigt gott ut, måste absolut prova dem.

Nadja

Hallon & Blåbär sa...

Nadja, jag vet inte om dom går att frysa, men skulle tro att dom håller sig rätt så länge i tätsluten burk i kylen, det är ju inga ingredienser i som snabbt blir dåliga.

/Jessica

Anonym sa...

mm! dom såg helt ljuvliga ut :) men jag hade nog kört på mörk choklad, eller smaksatt vit choklad kanske? :)