lördag 22 november 2008

Lakrits- och hallonkaka


Detta recept hittade jag igår här: http://www.tasteline.com/recept/Lakrits-_och_hallonkaka


Gjorde dock lite små ändringar i den. Måste säga att den låter ju lite speciell men det avskräckte mig inte utan snarare gjorde mig så nyfiken att den måste testas och den blev god.


Här är min variant:


3 st ägg
3,5 dl socker
125 gram smör, smält
3,75 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 msk socker
0,5 msk maizena
2 dl hallon och blåbär
4 st mjuk lakritskola, (Kick)

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
2. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt smör, vetemjöl blandat med bakpulver och vaniljsocker och blanda till en jämn smet.
3. Blanda socker och maizena i en skål och vänd ner hallonen och blåbären. Häll smeten i formen. Strö över hallonen och klipp eller skär kolan i bitar och strö dem över smeten.
4. Grädda längst ner i ugnen i 35–40 minuter. Låt kakan svalna. Skär i bitar och pudra över florsocker.


Min fick nog gå nästan 1 timme innan den var klar i mitten.

Inga kommentarer: