lördag 29 november 2008

Min Rocky Road Fudge


Dessa små underbara godisar gjorde jag igår kväll, dom har varit traditon på jul i några år nu. Älskar kombinationen av salt och choklad. Har planer på att testa en variant som inte innehåller nötter, men klurar fortfarande på vad jag ska ha i istället. Pumpakärnor, solrosfrön?!? Någon med något förslag?

200 g mörk choklad
200 g mjölkchoklad
25 g smör
1 burk sötad kondenserad mjölk (397 g)
2 tsk vaniljsocker
1 påse dumle mini bites, hackade dumlekolor
2 ½ dl jordnötter

Klä en mindre form, 20x25 cm med smörpapper. Bryt chokladen i bitar och smält den över vattenbad tillsammans med smör och den kondencerade mjölken. Rör tills det blir en smet. Låt svalna något. Rör i vaniljsockret. Blanda sist i dumle och jordnötterna. Rör inte för mycket, då kan godiset smälta. Skär i rutor när det svalnat.

7 kommentarer:

Ulrika sa...

Ser såå smarrigt ut!! Var får man tag i kondenserad mjölk???
Varmt tack för gratulationer och fina kommentarer i min blogg :-)

Ha en fin fortsatt helg!!
Kram Ulrika

Anonym sa...

Mumma så gott!!
Har aldrig gjort/ätit rocky road godis, så den här julen får det allt bli ändrig på det. Under ett av alla mina kommande julbak måste detta omtalade godis testas! :-)

Hoppas att du får en trevlig första advent!
Varma Hälsningar, Jennie.

Anonym sa...

Oj oj oj, detta verkar ju kanongott. Jag tror att solrosfrön kan vara också gott att lägga i, speciellt salta solrosfrön.

Nadja

Anonym sa...

Kan man ha något annat i än kondenserad mjölk?

Hallon & Blåbär sa...

Svar till Mickan: Jag tror att det är svårt att hitta något alternativ till den kondenserade mjölken. Den är ju tjock och krämig och har ju en viss smak.

Till er som undrar var man hittar kondenserad mjölk så brukar den finnas bland bakgrejerna i vanliga livsmedelsaffärer. I en konservburk.

Cutecakes/Paulina sa...

Men gud, kollar igenom bloggen och hittar så läckra saker!

Stolt Mamma sa...

OJOJOJ vad gott det blev. Provade receptet idag och jag och mina vänner åt ett helt fat med fudgen i ett nafs =)Mår lite smått illa nu måste jag erkänna, men det var det värt!
Har länkat till detta goda recept i min blogg.=)