fredag 3 juli 2009

Double chocolate chip cockie

Så har även jag införskaffat mig boken "Sommaren söta" av Lisa och Monica Eisenman och tyckte faktiskt jag gjorde ett klipp när jag köpte den för 149 kr. I boken hittar jag det ena läckra receptet efter det andra och jag vet att denna bok kommer användas flitigt. Började baka av dessa.

Dessa bakade jag i onsdags för att ha något att knapra på när vi åkte och badade på eftermiddagen. I recptet står det att man ska klicka ut smeten, min smet var absolut inte klickbar så jag rullade dom och plattade till dom lite lätt.

ca 32 kakor

175 g avsvalnat smält smör
2 ½ dl farinsocker
1 dl socker
1 ägg
1 äggula
250 g mörk choklad, varav 150 g som du smälter
5 dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
100 g vit choklad

Sätt ugnen på 175°.
Vispa smör, farinsocker och socker poröst. Vispa i ägget och äggulan. Tillsätt 150 g smält mörk choklad.

Blanda de torra ingredienserna och rör ner dom i smeten. Hacka de resterande 100 g mörk choklad och den vita chokladen grovt och blanda i smeten. Blanda till en deg. Klicka (rulla) ut på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen ca 17 minuter.

Låt kakorna svalna något på plåten och lägg sedan över dom på galler att kallna helt.

7 kommentarer:

NorbergsBlogg sa...

Åhh dom där såg smarriga ut. Hade varit gott med en skickar du en?:)

Växelhäxan från norrland sa...

Cookisar är ju så gott, inte bra för midjemåttet fast å andra sidan så ska man ha nått att klaga på också eller hur..fniss..
Verkar som det är en bra receptbok det där, ingen som klagar än vart man läser...
Trevlig helg

Lisa sa...

vad gott. bikarbonat gör något särskilt med spröda småkakor tycker j

Sandra drömkaka sa...

Mums!Såna här kakor är så goda mmm & farin i gör dem extra goda!

Nu blev jag absolut sugen att baka något igen, ska kolla bakade igår med :)

Hoppas du har en härig fredag!

Pernilla sa...

oj, vart hittade du den så billigt? vill också ha! kakorna ser ju så goda ut och du tar så fina bilder :)

vivvi sa...

Jag rekommenderar alla i sommarsverige att testa min goda cheesecake, den smakar nästan som glass.
gottochenkelt.blogg.se

KarinW sa...

Åhh vilka läckra, det är inte mycket som slår choklad!