tisdag 7 juli 2009

Jordgubbssaft

Förra veckan var vi och plockade 25 l jordgubbar, som nu ligger och väntar i frysen. Så i lördags passade jag på att göra lite jordgubbssaft. Recepet kommer ifrån Leila's "A piece of cake".

2 flaskor eller som för mig 1 stor flaska

2 l jordgubbar
saft från två citroner
5 dl vatten
1 vaniljstång
4 ½ dl socker
2 tsk citronsyra

Skölj jordgubbarna. Pressa citronerna.

Koka upp vattnet i en rostfri kastrull, tillsätt delade jordgubbar, citronsaften och delad och urskrapad vaniljstång.

Koka under lock ca 10 minuter, mosa jordgubbarna mot kastrullens sida och häll upp allt i en finmaskig sil och åt saften rinna av.

Koka upp saften, tillsätt socker och citronsyra och rör tills sockret smält.

Häll upp saften i desinficerade flaskor, fyll dem ända upp till kanten och tillslut väl.

Förvaras kallt och spädes efter smak, ca 1+4.

17 kommentarer:

promenader på landet sa...

Hej! Vad gott det ser ut! Visst är det roligt att ta till vara på bär och frukt på sommaren! Ha en bra dag! Kram från Maria

Anonym sa...

Åh vilken härlig saft..riktig sommarsaft! Dina muffins ser inte heller dumma ut, älskar nötter och choklad. Själv ska jag bort på frukost-fika nu med barnen och ska testa ett recept på majssoppa ikväll. Ha en underbar dag!
KRAM
Birran
Lät inte alls dumt med spa i Torekov:)

Mamma Mimmi sa...

Mums vad sugen man blir! Måste hitta ett självplockningsställe här i mina nya omgivningar. Frågan är bara vad min lille 6-månaderskille tycker om att sitta och titta på från vagnen medan mamma har kul och kryper runt i raderna!?

Växelhäxan från norrland sa...

Sparar detta recept till min jordgubbar har blivit röda..
Än så länge är det bara kartt men om nån vecka till så kanske..
Muffinsarna såg ju för smaskiga ut..
Här i norr öser regnet ned för tillfället...

Växelhäxan från norrland sa...

Såg just att jag stavar som ett arsle, ursäkta..

Angela sa...

Hej!

Har sett i en del recpet att man ska skumma när man gör saften. Vad innebär det? Tänkte kanske att du visste det.
Har själv 10 liter jordgubbar att göra roliga saker med.. =)

A

Pernilla sa...

ja, testa chilismöret. det var hur gott som helst, alldeles lagom starkt och med god chilismak :)

åh, hemgjord jordgubbssaft, vad gott! är egentligen inte alls en saftmänniska men hemgjord jordgubbssaft med popcorn, det är grejer det!

hoppas du har en fin dag!

Sandra drömkaka sa...

Hemmagjord saft & sylt är verkligen gott, jag får såna härlig minnen av min farmor som var så duktig på det!
Duktig på att baka dessutom åhh måste allt ta & baka något för sylt har jag inte ingredienser till nu, så baka ska det bli:)

Niklas (Nyfiken på mat) sa...

Låter underbart, och vilka sommarminnen det väcker! måste jag absolut testa att göra, har aldrig vågat mig på det innan.

Tack för en trevlig blogg!

Hanna sa...

Mmm ser verkligen läskande ut:)

Åsa/En Sida Med Mat sa...

Så gott det ser ut!!
Jag gillar iofs inte saft speciellt mycket men denna skulle jag vilja ha ett glas utav!!

Kanske man skulle testa detta... ;)


Ha en trevlig kväll!
Kram Åsa.

åsa - hello sugar! sa...

jag älskar hemmagjord saft och leilas recept brukar ju vara bra! jag har varit sugen på att göra rabarbersaft ett tag nu men jag har inte lyckats få det att bli av ännu.

Anonym sa...

Det är ju ljuvligt gott med hemkokt jordgubbssaft alltså! Så lyxigt!

emilia sa...

Åh vad gott, jag är lite barnslig och älskar verkligen saft hehe

Camilla och Thomas sa...

Vad gott det ser ut, blev det bra?
Vi såg receptet förut och funderade faktiskt på att försöka oss på jordgubbssaften :D

Veronica sa...

Visst är det fantastiskt med jordgubbssaft, har njutit som bara den av min!! Gjorde mina etiketter på datorn, skrev ut dem och drog dem igenom min "maskin" så man får klister på baksidan, oerhört praktisk, finns på Panduro!!

Mor-Mia sa...

Åhh, jordgubbssaft som är så gott!

Hälsningar
Mia