söndag 26 juli 2009

Nonna Annas sicilianska köttbullar i tomatsås

Sitter här med en ny data och Vista som jag inte är van vid och jobbar på för att lära mig hur saker och ting fungerar, men det ska nog ge sig med tiden, skönt är iaf att ha en data som inte låser sig i tid och otid. Tack P, för att du ville hjälpa oss med val av data och att installera den.


Detta recept såg jag för några veckor sedan på Camilla's matblogg (hon i sin tur hade hittat den på matklubben) och det lät ju bara hur gott som helst så det åkte in på veckomatsedeln direkt. Och jisses vad gott det blev, alla här hemma slevade och åt med god aptit. Några småändringar med kryddningen blev det som vanligt har jag svårt att följa recept till punkt och pricka.

4 pers

Köttbullar:
500 g blandfärs
1 ägg
1/2 dl ströbröd
1/2 dl grädde
1/2 gul lök, riven
1 vitlöksklyfta, riven
1 msk hackad persilja
italiensk salladskrydda
salt och grovmalen svartpeppar
8-10 kuber lagrad ost
Tomatsås:
1 förpackning passerade tomater
2-3 msk chilisås
1/2 röd lök, hackad
1/2 gul lök, hackad
1 stor hackad vitlöksklyfta
1 morot, riven
1 köttbuljongtärning
oregano

Blanda ihop grädden och ströbrödet och rör om, tillsätt färsen, ägget, löken och vitlöken. Smaksätt med persiljan, salt, peppar och italiensk salladskrydda. Dela färsen i 8-10 bitar. Rulla in en osttärning i varje köttbulle.

Stek köttbullarna i smör tills de fått fin färg, lägg då i lök, vitlök och morötter och låt steka med i ett par minuter. Häll i resten av ingredienserna till tomatsåsen i stekpannan om du har en tillräckligt stor stekpanna annars häller du över till en större gryta och då tillsätter resten av ingredienserna. Låt småputtra i 30 minuter.

Servera med pasta.

14 kommentarer:

Hanna sa...

Jamen visst är krutonger supersmarta, piffar upp det mesta liksom;)
De där köttbullarna ser grymt goda ut, inte mamma scans här inte;)
Ha en trevlig söndagskväll:)

promenader på landet sa...

Ser såå smaskigt ut! Matklubben är jag också medlem i, där finns många bra tips! Kram från Maria

Cutecakes sa...

Det låter mycket gott måste jag säga, denna testar jag!

Katja sa...

Hehe ja det är ingen liten kyrka :D

Barbro sa...

Jag har aldrig testat tomatsås till köttisar... det ser onekligen gott ut

Johan sa...

Dessa ska ajg testa med jag är samma som du och kan inte följa recept till punkt och pricka utan kommer att lägga i mozorellabollar istället för lagrad ost.:)
Alla ni som inte testat dessa potatisarna i länken prova det till helgen till det grillade köttet...
http://blogg.freeze.se/#post4

Åsa /En Sida Med Mat sa...

Mmmmm....jag såg också det receptet och blev så sugen!!
Kommer att lagas inom kort!

Hoppas allt är bra med dig!
Kram Åsa.

Flingan sa...

Vilken härlig blogg du har, varierande recept! :) Kommer jag fortsätta besöka!

Emilies Skafferi sa...

Det låter verkligen gott! Ska jag ta och testa, kanske i veckan.

Tina sa...

Håller med...receptet är helt i min smak...tror u de funkar med älgkött tro?...den är ju mager iofs. Men skall testas.
Ha et bäst

Anonym sa...

Hej,

Jag blev häromdagen väldigt sugen på köttbullar med tomatsås, trots att jag egentligen aldrig har ätit det... Förutom ett misslyckat eget försök för många år sedan. Nu sökte jag på Google och hittade din blogg och ditt recept. Jag och min flickvän sitter nu och njuter av måltiden. Fantastiskt gott!

Katarina L sa...

Otroligt goda köttbullar och tomatsås! Kommer definitivt att tillagas igen :)

Hallon & Blåbär sa...

Katarina: Tack för din kommentar, kul att du gillade dom =)

Anonym sa...

Hej detta är mitt recept som jag tävlade med på matklubben för många år sedan.. kom trea:) kul du gillade det mvh Alexandra larnhill