torsdag 16 juli 2009

Matmuffins med salami

Igår gjorde jag matmuffins för första gången. Dessa blev goda men nästa gång tänker jag nog ovandla det till en deg med jäst, då jag bättre gillar den konsistensen på bröd. Tanken var att vi skulle haft dom till en kycklingsallad idag, men det blev lite omplanering så i väntan på salladen får dom husera i frysen. Förmodligen åker några av dom med i fikakorgen till Skara sommarland i morgon.

12 st

50 g salami i skivor, strimlade
1 liten röd lök, hackad
100 g fetaost
5-7 soltorkade tomater i olja, strimlade
6 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
1 msk bakpulver
1 tsk salt
½ tsk kummin
1 msk honung
100 g smör
4 dl mjölk

Sätt ugnen på 225 grader.

Blanda samman vetemjöl, grahamsmjöl, bakpulver, salt och kummin, gärna i en matberedare.Tillsätt honung och matfett skuret i mindre bitar. Häll i mjölken. Arbeta snabbt samman allt till en deg. Blanda ner salami, paprika och lök i degen.

Ställ i muffinsformar eller smörj en muffinsplåt. Fyll formarma 3/4 med smet. Använd gärna en glass- eller mosskopa med fjäder då går det lätt och fint utan kladd.

Grädda mitt i ugnen ca 18 minuter. Låt muffinsen svalna något. Lyft dem ur muffinspannan. Låt svalna på galler.

Servera till en sallad eller soppa. Dela dom på mitten och bred på philadelphiaost.

15 kommentarer:

Tina sa...

Mmmm...de skall jag prova låter gott...men eftersom jag har blivit lite frälst i dinkelmjöl skall jag prova om de blir bra med de =)
Ha det bäst
Kram!

Frostrosor sa...

Soltorkade tomater även här :-) Hemma hos mig åkte de ner i frallorna!
Själv har jag aldrig bakat matmuffins men det låter gott!
Hoppas att ni får det trevligt i Skara Sommarland!

Leilosh sa...

Din muffins ser jättefina o goda ut..matmuffins är så bra och enkla o passar utmärkt till mellanmål eller picknick...

ha de gott!
Leyla

Katja sa...

Hejsan ;) Tack för svaren.. jo håller med i det du skriver. Har ny leverpastej, bra när man har lingonveckan? ;) Hihi.. jag har annars kalkon å så.. lite extra på! Ha en mysig helg! Kramar!

Veronica sa...

Det är väldigt gott med matmuffins, praktiskt också!! Kul att ha på en buffe istället för paj eller minipajer!!

Danielle sa...

Matmuffins är så himla smidigt tycker jag just för att de går så himla snabbt att slänga ihop (av samma anledning gillar jag cupcakes, varför vänta på något gott liksom?) Jag har dock inte lyckats riktigt med att få kryddningen helt rätt någon gång, vill gärna ha en som smakar ordentligt och kryddigt, får väl exprimentara lite till...

Lena sa...

Sv: Tack! Sommardrinken ska njutas rejält då det även är min dag.

Åh, jag märker att jag inte har varit på bloggpromenad på länge. Du har så mycket gott att bjuda på. Fast matmuffins är inte min grej även fast det ser gott ut. Jag gillar söta 'bakverk'. Men Pizzan!! Ah, så gott det ser ut. Mums.

Ha en härlig sommardag!
Kramar

I Nadjas kök sa...

Ser jättesmarriga ut. Jag letar också efter något bra recept efter matmuffins så dessa kan nog bli bra.

Ha en fin helg,
Nadja

NorbergsBlogg sa...

Dom såg mumsiga ut, dom måste jag testa och göra:)

Pernilla sa...

har aldrig heller testat matmuffins, men det låter ju lite roligare att ha till soppan eller salladen än vanligt bröd så jag kanske ska testa det snart då :) hoppas ni får det bra på skara sommarland! och testa chipsen, du kommer inte att bli besviken!

Nettan sa...

Ja matmuffins kan man ju göra när vi ska till halmstades äventyrsland på onsdag. Men jag ska nog hitta någon annan smak som är lite mer barnvänlig. Är med min fantasi annars fast på kycklingklubbor och pastasalld.

Sv: Det är bättre idag. Kan kanske ha att göra med mina många dopp i poolen igår;-). Härligt.

Ha en skön kväll:-)

Evelina sa...

Ser mumsigt ut :)

Emilies Skafferi sa...

De ser jättegoda ut! Matmuffins är jättebra att ha i frysen och bara ta fram när de behövs. Också perfekt i picknick korgen!

Cutecakes sa...

Matmuffins, vad smart med såna, det låter jättegott!

Sandra drömkaka sa...

Vad gott med salami i, måste vara så gott att fika dom där då man är saltsugen :)