söndag 5 juli 2009

Rocky roadmuffins

En av mina absoluta favoriter på godisbordet på jul är Rocky Roadfudge, nu funderar ni säkert skarpt på varför jag pratar julgodis mitt i sommaren, men det är faktiskt inte så konstigt som det låter. För ett tag sen vann jag boken "Muffins små pyntade cupcakes" och i den boken finns det ett recept på just Rocky roadmuffins. Dessa gjorde jag dagen till ära för att M går på semester idag och det ska ju firas lite.
Receptet är lite omgjort och marshmallowsen är utbytta till dumle och det blev jordnötter i ist för parannötter. Riktigt mumsiga blev dom iaf, men nästa gång dom görs så blir det nog lite bakpulver i smeten så att dom blir lite högre.



12 st

115 g rumsvarmt smör
drygt 1 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl special
3 msk kakao
2 msk mjölk
25 g vit choklad, hackad
50 g dumle, skurna i bitar
25 g salta jordnötter, hackade
Garnering:
120 g mörk choklad, hackad
1 dl vispgrädde
25 g salta jordnötter
25 g vit, choklad, grovt hackad
några dumle, skurna i bitar

Sätt ugnen på 180°. Ställ muffinsformar av papper i en muffinsplåt

Vispa ihop smör och socker i en skål till en vit och pösig smet. Slå i äggen, ett i taget och vispa ordentligt mellan varje. Tillsätt mjöl och kakao och rör om. Rör ner mjölk och till sätt sedan vit choklad, dumle och nötter.

Fördela smeten i muffinsformarna och grädda i ca 18 minuter tills muffinsarna rest sig och toppen återtar sin form när man trycker försiktigt på den. Lägg över på galler och låt svalna.

Lägg den mörka chokladen i en värmetålig skål. Värm grädden i en kastrull tills den nästan kokar. Häll grädden över chokladen och låt stå några minuter. Rör till en jämn smet och låt sedan stå och svalna i 30 minuter tills glasyren är tjock och blank.

Bred chokladglasyren över muffinsen och strö sist över vit choklad, nötter och dumle.

19 kommentarer:

åsa - hello sugar! sa...

de ser helt underbara ut!! skulle nog inte kunna sluta äta de där om jag väl började! :) riktigt söta muffinsformar hade du också!

Pernilla sa...

åååh, så gott :) vad du frestas med choklad hela tiden, tur att jag har mina kärleksmums annars skulle jag nog klättra på väggarna nu. hihi.

Elena sa...

Åh, smarrigt! Det där ska jag testa någon dag.

Är allt bra med dig? (:

sara sa...

Oj då..farligt gott det där ;)
Gillar rocky road glassen, så detta kan inte bli fel.
Länge sen jag var här inne. har ju missat många goda recept ;)

Lisa sa...

det där ser farligt goda ut!

Mia sa...

Mm, vad goda dom ser ut!! Undrar om jag vågar testa dom, haha..
Ha en bra dag =)

Hanna sa...

Ja visst är smoothie smarrigt! Å nyttigt dessutom:)

Nettan sa...

Dom ser helt underbara ut:-)

Sv: Hela Amys skiva är en riktig hit. Jag kan inte sluta lyssna på den.

Ha en skön dag

promenader på landet sa...

Hej och tack för titten på min blogg! Nu hittar ju jag till dig också! Dina muffins ser jättegoda ut tack för receptet det ska jag prova någongång! Ha det så gott! Kramar från Maria

Cutecakes-Paulina sa...

Oj, vad gott det låter! Kan mycket väl tänka mig att baka dessa!
O dulce de leche kan jag varmt rekommendera, det går att variera på så många sätt!

Emilies Skafferi sa...

Jag älskar också Rocky roaden, ett måste varje jul! Så dessa verkar ju helt klart vara perfekta för mig!

bakmammorna sa...

ojojoj vilka godsaker!!! jag måste absolut testa dem!

Veronica sa...

Mums mums ser de verkligen ut att vara!!

Jasmine / Unga Morsan sa...

GUUUUD SÅ GODA!!! :D

Kramar :)

Lena sa...

Tack ska du ha :) dom här ser inte dumma ut , det receptet sparar jag , måste prövas ha en go kväll
Kram Lena

Cecilia sa...

Ser jätte goda ut, det vattnas i munnen.:)

Sandra drömkaka sa...

Men oh rocky road är min favoritgodis!! Jag brukar också ta bort marshmalowsen & bara ha choklad, nötter & dumle mmm...
Söta blev de dessutom som muffins! :)

Sanna sa...

Åh, mumma! Det här ska jag baka :)

Anonym sa...

ååh vaet gott du gjort på sistone! Muuums! :P