torsdag 16 juli 2009

Pågen Fröjd och Pågen Härligt

För ett tag sedan hämtade jag ut ett nytt brödprov från Pågen. Denna gång innehöll paketet Bröden Fröjd och Härligt. Vi börjar med Fröjd.


Fröjd är ett litet portionsbröd som säljs i någon slags papppåse med 6 st i varje. Förpackningen gillade jag inte eftersom den är lite bökig att försluta om man öppnat den och ska förvara resten i frys eller brödburk. Sedan kan jag tycka att det är lite lite med 6 bröd i en påse.
Brödet i sig var gott och jag gillar när det är mycket fröer i så det blir lite att tugga på och det var det. Det är både solrosfrö, linfrö och melonkärnor. Bra bröd att ha med på utflykten, men ska även funka fint i brödrosten, vilket jag inte testat men kan mycket väl tänka mig att det smakar bra.
Betyget blir 4/5 och då är det förpackningen som drar ner betyget.



Sedan har vi brödet Härligt vilket inte föll mig något vidare i smaken. Lite för mustigt för min smak. Den är bakad på svart sirap som ger en knäckig ton, kul med något nytt. Den svarta sirapen behöver dom inte använda så mycket och då blir det också mindre av det söta i brödet. Brödet var mjukt och skivorna var inte torra som endel andra mörka bröd kan bli.

Betyget blir 2/5 eftersom det helt enkelt inte var min smak.

Bilderna kommer från Pågen.

1 kommentar:

sara sa...

hej hej...
Har köpt Fröjd ett par gånger nu. Både jag och sonen tycker det är jättegott. Men som du skrev så är det en ganska dum påse. och lite snålt med bara sex bullar.
Men det är väl meningen att man ska äta upp alla på en gång så slipper man stänga påsen ;)