fredag 31 juli 2009

Tacolasange

För ett tag sen tipsade Carro mig om ett recept på tacolasange som hon sett på Coops receptsida. Eftersom jag älskar både lasange och tacos så var det inte så mycket att tveka på än att spara receptet och nu har jag äntligen testat det, dock endel ändringar och jag måste säga att det blev riktigt gott. Tomat/creme fraichesåsen kan man nog göra lite mer av för jag tyckte inte riktigt det räckte och fick göra lite extra, men det beror nog också på hur stor form man har.

4-5 pers

1 gul lök, finhackad
1 morot, riven
400 g köttfärs
1 påse tacokrydda
1 msk smör
1 burk krossade tomater
1 burk tacosås
1 burk majs
1 ½ dl mjölk
2 dl crème fraiche
salt och peppar
ca 12 lasagneplattor
3 dl riven ost
Sätt ugnen på 200°.

Fräs lök, morot och köttfärs. Rör i tacokryddan och lite vatten och låt småputtra en liten stund.

Blanda ihop mjölk , crème fraiche, krossade tomater, tacosås och majs. Tillsätt även hälften av osten. Smaka av med salt och peppar. Varva köttfärsfyllningen och tomatröran med pastaplattorna i tre lager, strö över resten av osten. Grädda i ugnen i cirka 30 minuter tills lasagnen fått fin färg.

Servera med en god sallad.

11 kommentarer:

Sandra drömkaka sa...

Vi hade det mycket trevligt i Kolmården, såg du den härliga delfinshowen då du var där? :)


Både tacos & lasagne är vardagsmatfavoriter så det här måste vara himla gott!

Cutecakes sa...

Gud vad gott det låter & ser ut!

Helena sa...

Åh vad bra att du har ett bra recept på en sådan. Försökte experimentera fram en taccolasagne för ett tag sedan med quornfärs, men den blev rätt smaklös. Får ta att testa ditt recept då. Låter jättegott! Trevlig helg. /Helena

Anonym sa...

ser smaskens ut!!! :)

Hoppas ni får en riktigt trevlig helg!

I Nadjas kök sa...

Ser fantastiskt gott ut, blir lite hungrig så här sent på kvällen...

Danielle sa...

Då ska jag tipsa om en annan tacolasagne med kyckling som är så GRYMT god, min sambo och jag älskar denna!
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=659942

Barbro sa...

Lite annorlunda sås alltså... intressant!

Filibabba sa...

Tacolasagen, oj vad gott det låter! :D

Pernilla sa...

ååh, vad gott det ser ut :) jag ska spara det här receptet när jag kommer hem och testa det någongång! verkar ju hur mumsigt som helst! hoppas du har en fin lördag, här skiner faktiskt solen. helt fantastiskt!

Carro sa...

Den såg ju verkligen supergod ut !
Har inte gjort den hemma ännu
men nu banne mig .. Den verkar smakrik å sådant gillar jag =)
Hoppas att ni har en bra helg :)

Växelhäxan från norrland sa...

Gott, gott, taco och lasange måste verkligen pröva detta.