torsdag 30 juli 2009

Club couscous

Känner att jag är inne i en liten härmapa period, men nån gång emellanåt måste jag ju testa allt det goda jag hittar hos alla andra fantastiska matbloggare, ni ger mig en massa inspiration. Så det kommer vara några lånade recept ett litet tag nu dock brukar jag ju har svårt att följa recept fullt ut så endel småändringar är att vänta.

Jag hittade ett recept på bloggen Mera mat mamma som lät gott. Endel ändringar och tillägg blev det innan jag blev klar men gott blev det. Lika god både ljummen som kall och passar finfint att packa ner i picknickkorgen.


4 pers

2 kycklingfileer, i bitar
1 paket bacon
salt och peppar
grillkrydda
cous cous till 4 personer
½ hönsbuljongtärning
1 msk smör
3 tomater, i bitar
3-4 msk rödlök, finhackad
3 msk olja
1-1 ½ msk vitvinsvinäger
salt och grovmalen svartpeppar
½ gul paprika, i bitar
1 klyfta isbergssallad, i bitar
5 cm gurka, strimlad
1 burk creme fraiche
3-4 msk bbq sauce
salt och peppar

Börja med tomaterna då dom gärna ska stå och dra till sig en stund. Blanda tomaterna och rödlöken och häll på olja, vinäger, vatten och kryddor och låt stå i minst ½ timme.
Koka couscous enligt förpackning men ha i buljontärningen i vattnet. När couscousen är klar rör du i smöret.

Stek kycklingen och baconet, krydda med salt, peppar och grillkrydda. Stek tills kycklingen är genomstekt och fått en fin färg.

Rör ihop creme fraiche och mango bbq sauce och smaka av med salt och peppar.

Blanda nu ihop couscous, kyckling, bacon, tomaterna med vinegrett och grönsakerna. Servera med såsen och något gott bröd.

8 kommentarer:

Emma sa...

Klart man får härma andra. Fördelen med matbloggar är ju att man kan dela sitt intresse, och när det ser så gott ut som det där förstår jag att du gjorde det!

cilla sa...

vilken härlig blogg du har. kramisar+

promenader på landet sa...

Vad gott det ser ut! Det är så bra att din blogg finns nu tittar jag ofta in till dig stället för att ta fram receptboken! Stor kram från Maria

Tina sa...

Visst är det kul att ta del av andras recept och åtminstone få lite inspiration om men inte receptet följes helt fullt ut.

Det såg inte helt dumt ut faktiskt, fast jag har provat couscous o kidsen tyckte inte de var någon hit men jag o mannen gillar det...
Ha en skön helg!

Anonym sa...

Hej!
Måste bara säga....vilken otrolig blogg du har. Jag kan inte sluta läsa och det vattnas i munnen på mej gång på gång. Jag vill prova allt...

Hälsningar Lena S

Nakenhunden sa...

Hejsan!
Visst är det fint i Söderköping! =)

Jag tänkte på en sak, jag gjorde en sån god fetaostsås vid midsommar!
Jag undrar om det var du som gav tips om den??
Ha det gott!
Kramar

Pernilla sa...

jaa, det var jättegott också. tacolasagne låter inte så dumt, jag antar att man får se ett recept senare idag eller imorgon? :) jag tänkte nästan ha i lite salsa i lasagnen jag gjorde men sen blev det inte så iaf.

Hallon & Blåbär sa...

Lena: Tack så mycket för din kommentar, sådant värmer.

Hoppas alla får en bra helg!