söndag 19 juli 2009

Pytt på lite av varje


Nu är vi hemma igen efter våran semestertripp som vi varit på tillsammans med J och J och deras två barn. Full ös på dom 4 barnen har det varit större delen av tiden. Vi har bott i en stor och fin lägenhet på Skeppsdockans camping i Söderköping. Ett besök på Busfabriken i Norrköpnig, tror nästan att vi föräldrar var mer slut än barnen efter det besöket. Kolmården var vi på igår och vi var definitivt inte ensamma kan jag lova, kändes som halva Sveriges befolkning valde samma dag som oss, så tyvärr blev det ingen delfinshow och det hela kändes lite jobbigt i värmen och med alla folk, så det var tur att vi åkte safariet tidigt.

Sedan får jag tacka er som rekommenderade glasscaféet Smultronstället som vi förmodligen missat om det inte vore för er. Jisses, vilka glassar. Har nog dock aldrig spenderat över 250 kr för 4 glassar men det var det värt, ni får se några av glassarna längst ner i inlägget.



I söndags, dan innan vi åkte blev det lite rens i kylen. Endel kokta potatisar fanns där så det blev att utgå ifrån och sedan blev det att ha i lite av varje. Gott blev det iaf och toppen om man har färdigkokt potatis i kylen.


ca 3 pers

kokt potatis till 3 pers
1 rödlök, strimlad
10 cm purjolök, strimlad
½ gul paprika, i bitar
1 kycklingfilé, i bitar
1 pkt bacon, strimlad
1-2 msk färsk persilja, finhackad
flingsalt med chili och pepparkrydda
grillkrydda

Jag tyckte det var snabbt och smdigt så jag stekte kyckling och bacon i en panna, samtidigt fräste jag potatis, lök, purjo och paprika i en annan panna. När kycklingen och baconet är klart häll över det i potatisfräset. Smaka av med salt, peppar och grillkrydda. Låt persiljan gå i strax innan servering.

Till detta hade vi bbq sauce.










Persikoglass med hallonsås





Kommer inte riktigt ihåg vad denna innehöll mer än kaffe





Och min givetvis chokladglass, chokladmousse och chokladsås, mmmm

15 kommentarer:

Pernilla sa...

shiieet, vilka glassar! måste säga att din såg godast ut för en chocoholic som mig ;) förstår att det var värt varenda krona! jag tror den andra hälften av sveriges befolkning var på universeum igår då, haha.

Malin sa...

Hade hoppats på att hitta betydligt fler, efter att ha pratat med en bekant som kommit hem med 14 (!) liter kantareller. Ångrade lite att jag inte hade med en burk att plocka blåbär i, för det fanns det däremot väldigt gott om. Hörde nåt om att det skulle vara det bästa blåbärsåret på åtminstone de fem senaste året.

Och jag kan bara instämma: glassarna såg supergoda ut (särskilt din)! :)

åsa - hello sugar! sa...

välkommen hem! :) jösses, vilka glassar ni köpte, jag har nog aldrig heller spenderat så mycket på glass men det såg ju ut som ni fick valuta för pengarna. :)

Katja sa...

OMG vilka godsaker :P Jo smörgåstårtan var god :P

I Nadjas kök sa...

Va gott!....som alltid....

Hanna sa...

sv: Ja men visst är det så:D Allt som plockas ska rnsas.. villket är lite segt.. Men det blir ju gott i slutändan;)
Vilka smarriga glassdrinkar!

Emilies Skafferi sa...

Mmm jag älskar smultronstället! Men man ska ju inte direkt vara hungrig när man åker dit, deras glassar är ju som n riktig måltid! Vi åker alltid dit en gång om året, har inte blivit av hittills i år dock.. Hoppas att ni haft en härlig semestertripp!

lina sa...

Glassarna såg ju ljuvliga ut! Kan vara värt pengarna ibland.

Växelhäxan från norrland sa...

Shit pomfritt vilka glassar dom såg ju supergoda ut..
Snacka om att få valuta för pengarna.
Välkommen hem

Cutecakes-Paulina sa...

oj, vilka fantastiska glassar! Förstår att de var värda pengarna!

Tina sa...

Jisses vilka läckerheter....de kan man galant kalla för exklusiva glassar...o du pytten den lät ej heller fel...enkelt o snabbt.
Ha det gott!

Lena sa...

Men herrejösses vilka goda glassar! Jag skulle vilja smaka allihop. Fast kaffe-glassen låter som en favorit. Var den god?

Men maten går inte heller av för hackor. Låter som en god pytt.
Själv åt jag något annorlunda igår, hemma hos min syster. Isterbandsgryta (tror jag det hette). Isterband, potatis, purjolök, grädde, ost i en panna i ugn. Trodde inte att det skulle bli så gott. Men det var himmelskt. :)

Hoppas ni har det gott. Kramar

Mia sa...

Den sista glassen såg verkligen god ut.. Dreglar just nu som bara den.. Jag är så chokladsugen. Innan idag gjorde jag ett nytt glassexpriment så det får jag smaska i mig imorgon =)
Ha en bra lördagkväll!

Filibabba sa...

Vi brukar åka till Smultronstället varje sommar! :D så himla goda glassar!

Camilla sa...

Chokladglassen! Wow! Ser supergod ut! Åh, nu måste jag ha choklad...