söndag 19 juli 2009

Muffins med massa gott

I morgon far vi iväg på semester närmare bestämt Söderköping för att nån dag traska på Kålmården och nån dag blir det nog Busfabriken (tror jag det heter) i Norrköping. Skoj ska det bli iaf.

Någon som har några tips på vad som mer måste utforskas i trakterna därikring, både barn och vuxenaktiviterer?

Har även läst varingar på flera bloggar om att inte gå ut med när man far på semester, trist att det finns folk som utnyttjar bloggar i syfte för att göra inbrott. Men skulle det vara så att någon oärlig bara läser bloggen för att hålla koll på när jag åker på semester måste jag dom besvikna eftersom huset kommer vara bebott hela semestervistelsen av M's syster och pojkvän som kommer sköta om hundarna och resten av djuren.


Idag var jag ju tvungen att baka lite så att fikakorgen inför resan ska vara välfylld. Kolasnittar är ju alltid gott och uppskattat av både barn och vuxna. Sedan hade jag lite svårt för att enas med mig själv om smak på muffinsar. Lite blåbär och hallon har jag och E varit ute och plockat idag så dessa skulle självklart vara med. Sedan är ju citron gott ihop med blåbär, så i med lite lemon curd och sen är ju choklad ett måste för mig, så lite choklad blev det med. En härlig kompott och saftiga och goda blev dom men kanske inte dom snyggaste bakverk jag gjort.



12 st

115 g smör
1 1/4 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 msk mjölk
1 tsk vaniljsocker
2 dl bär, (blåbär och hallon använde jag)
Chokladsmet:
100 g philadelphia
3-4 msk lemon curd
70 g smält choklad

Sätt ugnen på 180°. Ställ muffinsformar i en muffinsplåt.

Vispa ihop smör och socker till en vit och pösig smet. Vispa sedan ner äggen, ett i taget.

Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör sedan ner det i smeten. Rör ner mjölken.

Blanda philadelphiaosten med lemon curden och den smälta chokladen.

Rör försiktigt ner bären i smeten. Lägg i chokladsmeten och rör om lätt utan att allt blandas så att muffinsen blir marmorerad.

Fyll muffinsformarna 3/4 med smet. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter, testa med en provsticka.

Ta ur dom ur muffinsplåten och låt svalna på galler.

25 kommentarer:

Malin sa...

Sv: Tack, va kul! Jag följer nämligen din troget :) Och du är förresten inte ensam om att va tokig i choklad, jag får visst aldrig nog.

Kalasgott sa...

Mums, mums, mums vilka smarriga muffins! Blev jättesugen nu!! :-)

Frostrosor sa...

Jag rekommenderar att ta med egen matsäck till Kolmården! Det gjorde vi när vi var där för en vecka sedan! Tur var det för maten som serveras där är rätt så dyr! Vi hade jättetrevligt med vår fikakorg, satt och åt och tittade på savannens djur samtidigt!
Önskar en trevlig semester!

Camilla K sa...

Vilka härliga muffins..en smakkombination jag aldrig skulla kommit på! :-)

När ni är i Söderköping får ni absolut inte missa att gå till glasscaféet Smultronstället! Har ni aldrig varit där tidigare kommer ni att bli överraskade av deras glassar och framför alla av menyn och uppläggningarna(men ta med stora plånboken!) ;-)

Sedan kan ni ju alltid åka ut till kusten till Arkösund. Väldigt mysigt!

Ha en härlig resa önskar Camilla i Motala

sandra sa...

Ha en skön semster! Jag skulle också vilja besöka kolmården snart =) Kramar sandra

promenader på landet sa...

Jättekul för er med semester! I Söderköping finns ett glasställe som är mycket känt för sin underbara glass Smuultronstället heter det, missa inte! Runt Kolmården är det väl mest djurparken som gäller det har en ny berg o dalbana för i år kanske barnen gillar! Busfabriken är ju också alltid kul! Det är ju inte så långt ut till kusten från Söderköping om ni vill till havet. Ha det så bra! Stor kram från Maria

Helena sa...

Å så gott det ser ut och vilken trevlig, mumsig blogg du har! Kram Helena

Mia sa...

Dom ser härligt goda ut! Hoppas ni får en underbar och trevlig semester-resa!

I Nadjas kök sa...

Hej,
Hoppas du och din familj får en riktigt fin semester.

Hälsningar Nadja

Helena sa...

Åh vad gott att göra lakritsglass själv. Du får säga till sen när du testat, och säga om den var god!! :) du verkar hur som helst göra en massa gott på din blogg! :)
/Helena

Sandra drömkaka sa...

Åh så somriga muffins, ser riktigt saftiga ut :)

Katja sa...

Mumma <3

Emilies Skafferi sa...

Smarrigt låter det i alla fall. PErfekt att kunna slänga i lite av allt som man tycker 'är gott, då behöver man inte välja mellan bär och choklad heller som annars:) Hoppas att ni hade der skoj på busfabriken!

Hanna sa...

sv: Kollade du på hoppningen?? Riktigt spännande!

Smarriga muffins! Ska ut och plocka blåbär nån dag i veckan har jag tänkt, dom kan man göra en massa smaskiga grejer med:)

Cutecakes sa...

Vilken härlig kombo i smaker! Ha en underbar semester!

Linda Berglund sa...

I Söderköping måste ni bara besöka glassrestaurangen Smultronstället som ligger vid Göta Kanal mitt i Söderköping. Behöver ni boende kan jag varmt rekommendera Söderköpingsbrunnshotell.
Trevlig resa!!

Nakenhunden sa...

Trevligt att åka på semester!
I Norrköping var jag häromveckan!
Ni kan ju alltid åka till Linköping å gå i affärer och kolla på gamla linköping!
Sen kan ni ju besöka Cloettafabriken! =)
Hoppas ni får det trevligt!
Kramar

Tina sa...

Hoppas ni har det trevligt på semester trippen med familjen!
Muffioserna ser helsmarriga ut...mums!

Lena sa...

Hoppas ni har det gott på er semester! Jag stannar nog kvar här och frossar i dina goda bakverk. :)

Kramen.

Camilla sa...

Vilka härliga muffins...ser underbara ut :-) Hoppas att ni får en underbar semesterresa! Kramar Camilla

Sanna sa...

Åh så gott det ser ut (:

Fröken Dill sa...

Vilka goda muffins! Det kanske är någonting att trösta sig med när vädret är mulet.
Tror fröken Dill

åsa - hello sugar! sa...

hoppas ni har en riktig härlig semester. muffinsen lät så mumsiga med mycket godsaker i. :)

läskigt det där att inbrottstjuvarna läser bloggar för att få reda på när folk är borta, det har jag aldrig ens haft en tanke på.

emilia sa...

Dom såg himla goda ut, muffins är så himla gott på sommaren!

Kikan sa...

Det såg himla gott ut! Kram Kikan