lördag 29 augusti 2009

Fläskfilégryta med kantareller

I skogen kryllar det av kantareller så nu ska man verkligen passa på att ge sig ut på svampjakt. Själv ger jag mig gärna ut i skogen för att leta, dock tycker jag inte det är lika kul med rensandet så därför ger jag bort större delarna av "fångsten" och "fångsten" i år för min del har nu passerat 35 liter och så mycket har jag aldrig plockat tidigare år. Så mycket roligare att plocka när det finns mycket av det.

Denna gryta blev riktigt god och gick hem hos alla i familjen.


ca 4 pers


1 fläskfilé, tunt skivad
valfri mängd kantareller, färska eller frysta, delade
1 gul lök, hackad
1 pkt bacon, strimlad
pepparkrydda och ev salt
1 burk lätt creme fraiche
3 dl Milda mat eller annan matlagningsgrädde
½ msk soja
1 msk kycklingfond
1 msk vinbärsgelé
ca 10 cocktailtomater, halverade


Om kantarellerna är färska så börja fräs dom i smör i en stekpanna, (är dom förvällda steker du allt på en gång) tillsätt sedan lök, bacon och fläskfilé och stek till köttet precis är genomstekt. Tillsätt creme fraichen och grädden och rör så att creme fraichen rörs ut. Tillsätt soja, fond och gelé och rör om och låt allt småputtra i 5-10 minuter. Lägg i tomaterna precis innan du tar av stekpannan från spisen så dom endast blir varma.

Jag serverade den med ris idag men det funkar säkert lika bra med pasta eller potatis eller varför inte potatismos.

12 kommentarer:

Mia sa...

Detta lät ju verkligen gott.
Ha en fortsatt bra helg.

Mor-Mia sa...

Åhh vad härligt det är med alla svamprecept runt om på bloggarna!

Tack för ännu ett guldkorn!

Kram Mia

Helena Ljunggren sa...

Mera svamp, massa svamp....så gott! :)

promenader på landet sa...

Jag har ju plockat kantareller i dag vad bra att få tips om vad jag kan göra med dem! Kram Maria

Aurix Larson sa...

Ser supergott ut! Själv är jag en fan av fläskfilé.

Anna sa...

35 liter svamp??? Satan i gatan.... det var inte dåligt!! :) Grytan ser jättegod ut!!

Emilies Skafferi sa...

Ser nästan precis ut som samma mina föräldrar hade ätit härmodagen när jag var förbi där. Det var med fläskfile, kantareller och cocktailtomater det med, och det var förädiskt gott! Så det kan jag tänka mig att detta var också!!

Carro sa...

Bra att känna dig då alltså ;) hihi
Jag hoppas min moster och jag beger oss ut något framöver som vi gjorde i höstas. Då var min kusin med och han är helt galet duktig på att se svampen medans en annan famlar som en fåne :p Men det var faktiskt första gången , jag får skylla på det ;)

Ha en fin söndag !

Marias Kakburk sa...

Tack:)

Låter som en spännande paj, berätta gärna hur den blev om du gör den!

åsa - hello sugar! sa...

jag har fortfarande inte lyckats bege mig ut i skog och mark för att leta kantareller, men det är ju bara sååå gott!!

Viola sa...

Har precis skrivit ut receptet..dt ska testas till nästa helg, lät väldans gott, ha en fin söndag och tack kram

NorbergsBlogg sa...

Gud detta lätt verkligen gott. Det måste jag tesat någon gång.