måndag 10 augusti 2009

Västerbottenpaj

Här kommer ett superrecept till kommande kräftskivor eller kanske picknicken eller varför inte till middag med en god sallad, det funkar utmärkt det med. Dessutom sa M att detta var den absolut godaste paj han ätit och jag är nog beredd att hålla med.


Deg:
125 g smör
3 dl vetemjöl
2-3 msk kallt vatten
Fyllning:
150-200 g Västerbottenost, riven
1 pkt bacon, strimlad
1 rödlök, strimlad
3 ägg
3 dl matlagningsgrädde
1 knippe gräslök, klippt
pepparkrydda

Sätt ugnen på 200°.

Blanda snabbt ihop degen och tryck sedan ut den i en smord pajform. Nagga bottnen med en gaffel. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen 5-10 minuter.

Fräs bacon och lök.

Lägg i osten, bacon och löken i pajskalet.
Vispa ihop äggen, grädden, gräslök och peppar och häll det över osten och baconröran.

Grädda mitt i ugnen ca 30 minuter.

26 kommentarer:

Malin sa...

Paj var det ett tag sen jag gjorde nu, om man inte räknar söta pajer då förstås. Alltid gott, och med Västerbottenost och bacon kan det inte bli fel. :)

Ha en fin måndagskväll!

Marias Kakburk sa...

Jätte kul att du vill vara med och tävla, lycka till!:)

KarinW sa...

Paj är bra gott det och baconet där passar nog perfekt. Jag är så tokig i kräftor så till dom vill jag bara ha ingenting, jo en rostad macka med kräftorna på.
Nu ska jag gratta turgumman Therese!

bakmammorna sa...

oj vad gott. jag kan tänka mig att bacon i pajen passar utmärkt. mmm...

lina sa...

Västerbottenpajen är ett måste till kräftorna. Mmmm..den ser mums ut!

Mia sa...

Åhh vilken god paj.
Mitt vaniljpajrecept är ett av mig omgjort recept från en citronpaj (har tänkt så det knakade, haha) så det var verkligen kul att det lyckades och blev gott =)

Pernilla sa...

jag har hört så mkt om den där pajen från alla håll och kanter och alla säger att den är sjukt god så jag börjar känna mig manad att testa den nu :) och så måste jag ju säga att lilla E är fantastiskt söt också!

Tinaz sa...

Ooh!... det här var en annan variant på VB paj...den lät ju jätte god.
Visste du att VB osten kommer härifrån där jag bor ;)
Men detta recept skall jag spara.....mums!
Ha det så gott!

Anna sa...

Mamma gjorde Västerbottenpaj till midsommar och det var bland det godaste jag ätit! Hon hade kantareller i också... och jag som inte ens tycker speciellt bra om ost blev helt förälskad! Din paj är nog MINST lika god!!

Carro sa...

Det var då inget dåligt betyg ! Paj är ju så himlarns gott fast helst utan äggstanning.. Västerbottensost är en av få ostar jag gillar, vill att dom ska smaka ordentligt ! Den såg mumsig ut :)

Frostrosor sa...

Ser verkligen suveränt gott ut! Och smakar säkert minst lika bra också! :-)

Mor-Mia sa...

Mmm den pajen lät ju hur god som helst!
Den måste lagas inom snar framtid.

Kram Mia

katarina /mera mat mamma sa...

ser fantastisk ut!

Fröken Dill sa...

Mums, jag fick smaka syrrans Västerbottenpaj häromdagen och den var urgod!
Hälsar fröken Dill

INGELA NÄSLUND sa...

Hej!
Västerbottenpajen är ju hur god som helst. Jag brukar göra den till flera olika tillfällen - den passar till det mesta. Jag har inte provat med bacon i, men det blir säkert supergott.
Ha en bra vecka!
/Pinglan

Nakenhunden sa...

Västebotten ost är ju så himla gott!

Ja, men det är klart du ska kolla på den filmen! =)

Tackar!
Händer annars i veckan?
Kramar

Frida sa...

Paj är inte min grej faktiskt, känns för "onyttigt" på något vis, men ostpaj är faktiskt så gott, helst med gravad lax i! Ja, pasta putanesca var en italiensk dröm :)

emilia sa...

åh vad gott med paj det är verkligen det godaste som finns!

bagerskan sa...

Hej, du missar väl inte min tävling?
http://bagerskan.blogspot.com/2009/08/tavling.html
Kram Karin

Katja sa...

Tråkigt att jag inte vann boken, men kankse bättre lycka nästa gång! Å Tack förresenten. Kram!

Sandra drömkaka sa...

Åh västerbottenspaj är ju hur gott som helst!! Mmm! Jag är från västerbotten ursprungligen kanske därför jag blir exta sugen :D

Camilla sa...

Åh det är så fantastiskt gott med paj, den måste jag prova :-)Hoppas du har en bra vecka! Kramar Camilla

Linda sa...

Testade denna paj idag dock uteslöt jag löken eftersom jag har en mage som inte tål det. Men fy tusan detta var verkligen den godaste paj jag ätit på länge. Maken gav toppbetyg han åxå! :-)

Robban sa...

Hade kräftskiva förra helgen då vi provade denna pajen för första gången. Lång ifrån den sista kan jag lova! Helt magiskt god paj!

Ha det gott!

Hallon & Blåbär sa...

Robban: Vad glad jag blir för kommentaren, kul att ni gillade den =)

Recept bröd scones bakning bakrecept choklad sa...

Låter inte som ett dumt recept det. Får jag pröva på här i hemmet! Västerbottenpaj är alltid gott.
Fin blogg du har förresten, Kram!
Västerbottenpaj recept