lördag 1 augusti 2009

Chokladfudge

Efter en promenad på 8 km så satte sötsuget in lite, typiskt! Bara fram med några chokladböcker, vad annars?!? Då fastnade jag för ett fudgerecept som lät annorlunda mot dom jag tidigare testat, receptet kommer från boken "Chokladfrestelser" skriven av Linda Collister. Denna bok kan jag verkligen rekommendera har provat endel recept därifrån som verkligen blivit superbra.

Till fudgen, jag vad tror ni? Givetvis jättegoda, nu valde jag mjölkchoklad och det blev en len fudge som smälter i munnen, påminner om dessa kolor. Om ni inte är så förtjusta i riktigt söt fudge tycker jag ni ska välja en mörk choklad.

Haha, nu får jag nog ge mig på en riktig långpromenad även i morgon för att bli av med dessa godingarna =)


20 bitar

100 g choklad, finhackad
50 g smör
2 msk mellangrädde eller vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
1 msk ljus sirap
3 3/4 dl florsocker

Ta fram en grund form, 18x18 cm. Lägg i ett smort bakplåtspapper.

Lägg choklad och smör i en stor värmetålig skål över en kastrull med kokhett vatten men inte kokande vatten. Smält försiktigt. Ta bort skålen och rör varsamt ner först grädden, därefter vaniljsocker och slutligen sirap.

Arbeta in florsockret, lite åt gången med en träsked och ev sedan med händerna. Det ska bli en tjock slät massa. Börjar smeten stelna innan allt socker har arbetats in kan skålen ställas tillbaka över värmen någon minut.

Häll över smeten i den smorda formen och truck ut den i ett jämnt lager. Ställ den i kylskåp tills fudgen fått en fast konsistens, stjälp sedan upp den och skär den i fyrkantiga bitar.

Fudgen håller sig i kylskåp upp till 10 dagar.

21 kommentarer:

promenader på landet sa...

mmmm vilket lördagsgodis! Jag brukar också bli sugen när jag gått långpromenad! I bland dricker jag massor av vatten och då brukar sötsuget gå över, men ibland ger jag efter förstås....Kram från Maria

Danielle sa...

åh, så gott!

Johan sa...

Jag har funnit ett substitut. Det är så att jag äter något som heter xtravaganza och det är = 3 soppor om dagen med totalt 496 kalorier, och det är allt jag äter så jag tappar ca 3-4 kg/veckan och totalt 24 hitills. Då sitter jag på kvällarna och finner goda recept som jag ska testa när jag börjar äta mat igen :)just detta kommer jag nog att testa liksom tacogratängen du skrev om tidigare idag.

Malin sa...

Herregud vad det rycker i chokladnerven! MUMS! :D

Frostrosor sa...

Aahh, verkar supersmarrigt! Själv har man suttit framför tv:n ikväll och smällt i sig en massa Toffifee :-)

Växelhäxan från norrland sa...

jaha då va man godissugen då!
Baskat också och affären öppnar kl 12, inte smart av mig att hälsa på dig så tidigt på morgon, ha ha ja ja det är smällar man får ta..
Super smaskigt såg det ut att vara

Mamma Mimmi sa...

Åh nej, hur ska det nu gå med det sundare levernet och jakten på de förbaskade graviditetskilona... Du är en mästare på att hitta smaskiga recept! Kram Mimmi

bakmammorna sa...

åh nej, jag som ätit för mycket gott under semestern och måste hålla igen - det går ju inte ner jag ser sånt här smarrigt :-)

Anonym sa...

oj oj smaskens! :P

Lena sa...

Jaha, nu ska hon börja frestas med godsaker igen. Du vet att jag är svag för sånt. ;)
Det här receptet spar jag, för den här fudgen ska jag göra. Ser jättegott ut!

Hoppas allt är gott med dig.

Kramar

Anneli sa...

ajaj, vad det sög till där...jag riktigt nästan känner hur gott det är, måste nog testas...
kram
annelie

celine sa...

Besök gärna min blogg, "Anti-djurplågeri" på http://antidjurplageri.blogg.se/

KarinW sa...

Spelar nog ingen roll att den håller i 10 dagar för den kommer inte att räcka så länge! Den ska bara testas.
Ha en bra vecka Jessisa/Karin

Helena sa...

Ååååå, måste provas! Ha en bra vecka! Kram Helena

Mary sa...

ååå mumsigt!! måste jag testa att göra imorgon! :-)

Pinglan sa...

Åh, så gott. Detta recept måste jag bara prova.
/Pinglan

Ninelin sa...

Så trist för dig, hoppas på bättre tur i morgon.

Sublim design och Blossom kitchen sa...

Å, det som är så gott med fudge, nu blir jag sugen på att göra egen.Pajboken som du lottar ut,är ju super bra!
ha det gott
/S

åsa - hello sugar! sa...

åh hemmagjord fudge, så lyxigt, det förtjänade du verkligen efter en sådan lång promenad!! :)

Mia sa...

Säger bara: Mmmm!!!

Cutecakes-Paulina sa...

Åh vad gott med hemmagjord chokladfudge!