tisdag 4 augusti 2009

Lövbiffsgryta med sting

Nötkött hör inte till vanligheterna att vi äter här hemma och det beror helt enkelt på att jag inte är så förtjust i nötkött, men eftersom resten av familjen tycker vi äter på det på tok för sällan, så blir det nån gång emellanåt. Idag blev det en gryta med lövbiff, grönsaker och sambal oelek och jag måste säga att det blev riktigt gott. Den blev härligt krämig och hade en lagom styrka från sambal oeleken.


4 pers

300 g lövbiff, finstrimlad
1 stor röd lök, hackad
½ stor röd paprika, i tärningar
3 stora färska champinjoner, skivade
100 g creme bonjour Carbonara, går med vilken färskost man vill
2 ½ dl matlagningsgrädde
1 msk tomatpuré
1 tsk sambal oelek
1 msk soja
1 msk kalvfond
1-2 dl vatten
salt och pepparkrydda

Stek köttet i lite smör till den fått lite färg, krydda med lite peppar. Tillsätt sedan lök, paprika och champinjoner. Låt steka ytterligare en stund. Tillsätt färskosten, grädden, tomatpuré, sambal oelek, soja och kalvfond. Späd med vatten till lagom konsistens Låt småkoka i ca 15 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Idag serverades den med nudlar och tomater. Funkar även med ris eller pasta.

Ni glömmer väl inte bort tävling, är ni sugna på att vinna en bok fylld med härliga pajer så missa inte tävlingen

10 kommentarer:

Sanna sa...

Jag borde verkligen bli bättre på att laga mat. Jag har alltid älskat att baka, men när det kommer till vanlig mat vill jag inte vara med. Därför är det bra med lite inspiration :)

Camilla sa...

Vilken härlig gryta :-) Hoppas allt är bra med dig annars! Kramar Camilla

INGELA NÄSLUND sa...

Det ser supergott ut! Måste provas...

Hanna sa...

Det där såg supergott ut!!!

NorbergsBlogg sa...

Det lätt inte helt fel, det ska jag testa när jag är hemma efter semestern igen.

Anonym sa...

Första gången jag är in på din blogg, men nu ligger den som en av mina favoriter.

INGELA NÄSLUND sa...

Jag har följt din blogg ett bra tag nu och tycker den är jättebra. Jag får många tips och du lagar mycket gott. Det är så kul och kolla runt lite bland olika matbloggar. Man får alltid några nya inspirationstips...
/Pinglan

Anna sa...

Du, den där lövbiffsgrytan låter verkligen inte allt för tokig! Jag har ingen lövbiff hemma, men köpte skivad picnicbog igår... det kanske funkar lika bra? Ska nog testa imorgon... för ikväll blir det kycklingcurry! :)

Hoppas allt är bra annars!!

I Nadjas kök sa...

Nötkött är gott om man tillagar det på rätt sätt, det är det som är "krukset", den kan lätt bli segt eller torrt.

Detta såg i alla fall mycket gott ut, tack för tipset.

Nadja

trädgårdsdrömmar och hemmaprojekt sa...

Hej, fick denna gryta hemma hos min svägerska.. supergod och nu har jag själv receptet... härligt/Tack
Vinterhälsningar Mari